Uit het leven van een hond

NRC:

Uit het leven van een hond

Rank 4412 Gelezen 1363 Aan het lezen 29 Wil ik lezen 655 Favoriet 68 Recensies 46
Literatuur & Romans Artikelen 4 Newsroom 7 Lijsten 8 Spots 9 Hebban 1000 754   Topics 0

Deze roman beschrijft een zaterdag uit het leven van Henk van Doorn, 57, IC-verpleegkundige, alleenstaand. Hij wordt wakker, ontbijt, laat de hond uit, doet boodschappen, bezoekt een oud-collega enzovoort. Een doodgewone zaterdag? Nee, toch niet. Henks hond blijkt ziek. Het dier zal sterven, niet vandaag of morgen, maar binnen afzienbare tijd. Dat gegeven gaat als een sleepnet over de bodem van de dag en haalt het gebruikelijke verdriet naar de oppervlakte: dat de tijd maar één richting kent; dat we zo kwetsbaar zijn; dat we zo eenzaam zijn, hoeveel liefde we ook vinden. Toch is Uit het leven van een hond beslist geen verdrietig boek. Henk heeft het grote talent om uit een acuut besef van sterfelijkheid een krachtig carpe diem te putten: leef het leven ten volle. Aan het eind van de dag zien we Henk, in helderziende dronkenschap, met zijn hond op de bank. Wat was dit voor een dag? vraagt hij zich af. Een reinigende ervaring? Een catharsis? Nee, het was simpelweg een dag, tijd die voorbijging, het leven dat zijn gang ging.

Uitgeverij Van Oorschot
20 februari 2019
22 februari 2019

Guy Doms Hebban Recensent

Geen zwaarmoedige, maar luchtige en spitsvondige roman

door: Guy Doms 12 likes

Op een warme zaterdag valt het verdict: de dagen van Schurk zijn geteld. Hij is ernstig ziek en zal sterven; niet vandaag, binnenkort. Schurk is de hond van Henk van Doorn, een zesenvijftigjarige alleenstaande IC- verpleegkundige uit Noord-Nederland. De lezer volgt de sinds enkele jaren gescheiden...

Reacties op: Uit het leven van een hond