Verhalen en schandalen uit de achttiende eeuw

Verhalen en schandalen uit de achttiende eeuw

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In dit boekje ontmoet u mensen uit de achttiende eeuw. De drie hoofdpersonen zijn een Franse muzikale mecenas en een liefdespaar uit Venetië. Allerlei types passeren de revue: van componisten, oplichters, naïevelingen, hovelingen tot zelfs het Franse koningspaar toe. Zij waren kinderen van hun tijd. Uit hun avonturen en geschiedenissen wordt duidelijk dat de achttiende eeuw een bijzonder tijdperk is geweest, dat aan veel veranderingen onderhevig is geweest.
In de muziek ontwikkelde zich de gecompliceerde barokstijl (Bach bijvoorbeeld) via een eenvoudiger, elegantere stijl – waarmee men de luisteraar tot ontroering wilde brengen – naar het Weense classicisme (Mozart). Privé-ensembles van de elite maakten plaats voor openbare muziekuitvoeringen door de opkomst van de burgerij.
Het was vooral de eeuw van de Verlichting, de eeuw van de Rede met belangrijke filosofen, onder wie Rousseau, die bij de muzikale Franse mecenas over de vloer kwam. Maar het was ook een eeuw met een onderstroom van bijgeloof, van occultisme, een tegenpool van de rede, met daarin vreemde figuren, avonturiers en oplichters, zoals Casanova e.a.; zij hebben van de lichtgelovigheid van rijke en invloedrijke personen tot in de hoogste kringen gebruik gemaakt en hun voordeel daarmee gedaan.
Als laatste gigantische verandering kwam in Frankrijk in 1789 de Franse Revolutie tot uitbarsting, die aan deze merkwaardige eeuw voorgoed een einde heeft gemaakt.
Misschien is het bovenstaande voor u interessant genoeg om dieper in de boeiende wereld van de achttiende eeuw te duiken.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
U2pi BV
20 december 2019
20 februari 2020

Reacties op: Verhalen en schandalen uit de achttiende eeuw