Verweesd

Aloka Liefrink
Verweesd

?De blik die in zijn ogen verschijnt doet me rillen. Opnieuw is er die vuist die hij, gebald, naar beneden houdt. Hij maakt kauwbewegingen met opeengeklemde kaken. Het gesmak overstemt het getik van de verroeste stationsklok in de restaurantkeuken. Ik durf hem haast niet meer aan te kijken. Hij komt gevaarlijk dichtbij. Alles wordt een waas.?

Berlinda is geboren in Zuid-India en komt als jonge kleuter in een adoptiegezin terecht. Aanvankelijk gaat alles goed, maar samen met haar ook geadopteerde broer Ranjan wordt ze als tiener meegesleurd in een waanzinnige vechtscheiding. De kinderen worden aan de adoptievader toegewezen. Als die plots overlijdt raakt Berlinda, intussen bijna meerderjarig, volledig in de ban van het bizarre gedachtegoed van stiefmoeder Angela. Als Berlinda twee?ntwintig is, leert ze Roel kennen. Berlinda ziet in hem een manier om de verstikkende wereld van Angela te ontvluchten. Vanaf dan wordt de moed van de jonge vrouw pas echt op de proef gesteld?

Zelf geadopteerd uit India schreef Aloka Liefrink (1979) met Verweesd een bewogen en uniek adoptieverhaal. Wat is de betekenis van een familieband? Zijn we echt helemaal alleen op de wereld? Wanneer is de uiterste grens van volhouden bereikt?

Een uniek en ontroerend adoptieverhaal waarin de moed van een jonge vrouw zwaar op de proef wordt gesteld.

Recensies (1)

Is Verweesd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Verweesd