Vliegramp Tenerife De frontale botsing van een taxiënde Boeing 747 van Pan American World Airways en een startende van de KLM, zondag 27 maart 1977 op de luchthaven van Tenerife, bleek met 583 doden en 61 gewonden op slag de grootste vliegramp. In het KLM-vliegtuig kwamen allen om het leven. De ramp trok honderden mensen beroepshalve naar het Spaanse eiland. Harry Kuiper, journalist, versloeg deze zaak ter plaatse vanaf de volgende dag voor de Gemeenschappelijke Pers Dienst -een nieuwsorganisatie van 15 regionale dagbladen in Nederland en België- tot de afwikkeling voor de Raad voor de Luchtvaart in 1979. Maar er was meer. Ofschoon de Rijksluchtvaartdienst (RLD) de voornaamste oorzaken al enkele dagen na de ramp bekend kon maken, hebben de Spaanse onderzoekers in hun rapport, dat zij 19 maanden later uitbrachten, de oorzaak uitsluitend bij de KLM-gezagvoerder gelegd. Daarmee werd het Spaanse rapport een aantijging, een valse beschuldiging. Zo'n aanpak was 'niet eerder vertoond', aldus de RLD. Enkele latere tv-documentaires zijn gebaseerd op dit onjuiste Spaanse rapport. Zij worden met enige regelmaat uitgezonden en houden de aantijging in stand. Kuiper besloot de toedracht te reconstrueren om de werkelijke bedoeling van deze rapportering vast te leggen. Daarbij kwam meer aan het licht. Hebben de Spanjaarden begin jaren '80 met deze omvangrijke vliegramp het begeerde NAVO-lidmaatschap Quid pro quo mogelijk gemaakt?