Vreemde gasten

Het wel en wee van een Nederlandse B&B-houdster op het Engelse platteland

Voor alle liefhebbers van het razend populaire tv-programma Bed & Breakfast (1.5 miljoen kijkers).

Doe het niet!’ roept Marianne Beerling, als haar wordt gevraagd of het ‘leuk’ is een eigen Bed & Breakfast te hebben. Ze is al bijna twintig jaar, tegen veel wil en dank, eigenaar van een B& B op het Engelse platteland. Dat betekent ’s ochtends om zes uur ontbijten verzorgen, overdag de kamers op orde krijgen en ’s avonds luisteren naar het eindeloze geouwehoer van haar gasten. En dat zo’n 365 lange dagen per jaar.

Marianne’s ervaringen leveren prachtige en vaak ook komische verhalen op. Haar Langsmeade House met zijn locatie, karakter en geschiedenis trekt veel eigenaardige figuren aan. Zoals groepen spokenjagers en elitaire opera bezoekers, die er op staan naakt te ontbijten.

Zelf vergelijkt Marianne zich met hoteleigenaar Basil uit Fawlty Towers. Ook zij beschouwt haar gasten als een noodzakelijk kwaad. Voor de oprit van haar B&B bracht ze een bordje aan ‘Let niet op de hond, maar pas op voor de eigenaar).’

Met een flinke scheut dwarsheid en humor is Marianne’s boek is niet alleen vaak hilarisch om te lezen, maar ook nuttig voor al die mensen die erover denken zelf ook zo’n ‘gezellig en leuk’ B&B te beginnen. Doe dus het niet! En doet u het wel, zeg dan niet dat u niet was gewaarschuwd.

(fragment) ‘De idioten, de komedianten, de viezerikken, ik heb mijn portie gehad in de afgelopen achttien jaar. Inmiddels heb ik een bijzonder talent ontwikkeld. Binnen een paar minuten nadat een gast over de drempel is gestapt weet ik haarscherp welk vlees ik in de kuip heb.’

Voormalig Elseviers Weekblad-journaliste Marianne Beerling (Amsterdam, 1946) begon in 2001, noodgedwongen, een B&B vlakbij Oxford. In 2014 was ze winnaar van het Channel Four programma Four in a Bed en hier uitgezonden door Omroep MAX. Marianne wil het liefst boeken lezen, in de tuin rommelen en met rust worden gelaten.

Is Vreemde gasten het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Vreemde gasten