Vrouwen en kinderen eerst

Vrouwen en kinderen eerst

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In Vrouwen en kinderen eerst laat Els Kloek aan de hand van voorvallen uit het dagelijks leven, observaties en onderzoekservaringen haar licht schijnen over historische thema’s en actuele kwesties. Dit doet ze op haar eigen, lichtvoetige toon, zonder te moraliseren, dicteren of aan te klagen. In veertig korte stukken zet ze de lezer aan het denken over actuele kwesties als de (on)mogelijkheid van excuses voor onrecht dat in het verleden heeft plaatsgevonden, zin en onzin van de canon, vrouwengeschiedenis als ‘inhaalmanoeuvre’, de biografie, nationalisme en ‘erflaters’, het verdriet van vorige generaties en andere heikele kwesties waarmee historici bij hun onderzoek te maken krijgen. Ook huisvrouwen en opmerkelijke vrouwen passeren de revue, van de vergeten Isabella van Hattem tot de wereldberoemde Anna Maria van Schurmann en van Betje Wolff tot de onvergetelijke Annie M.G. Schmidt.
Geschiedenis & Politiek
Vantilt, Uitgeverij