Waarom Lyon geen Dijon heet

Heb je je, op reis door Frankrijk, wel eens afgevraagd waar al die plaatsnamen die je onderweg tegenkomt vandaan komen? Soms denk je ze met een beetje Frans te kunnen begrijpen, maar is dat vermoeden wel juist? De meeste plaatsnamen houden hun herkomst goed verborgen; ze zijn het geheugen van het landschap, stille getuigen van de lokale geschiedenis. Voor elke plaatsnaam geldt dat er ooit iemand is geweest die een goede reden had om die plaats zo te noemen. Voor het eerst worden de geheimen van de Franse plaatsnamen voor een Nederlandstalig publiek ontsluierd. Jeroen Sweijen loodst je door een wirwar van talen, tijdperken en thema’s. Hij neemt je mee op reis door de rijkdom van de toponymie en laat zien wat plaatsnamen ons vertellen over de geschiedenis van dorpen, steden, buurtschappen en streken. Met deze kennis op zak zul je nooit meer op dezelfde manier door Frankrijk rijden.

Is Waarom Lyon geen Dijon heet het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Waarom Lyon geen Dijon heet