Vorstelijke Loire

Vorstelijke Loire

Van Beaugency tot Béhuard stroomt de Loire loom en majestueus door het West-Franse landschap. Zij gedraagt zich waarlijk als een vorst en bepaalt al eeuwenlang het levensritme van de inwoners. Leonardo da Vinci, François Rabelais en Sint Maarten drukten elk hun eigen stempel op deze gevarieerde streek vol zacht glooiende heuvels, vele kastelen, vruchtbare wijngaarden, verrassende bossen en steile tufsteenkliffen met grotwoningen. De steden Blois, Amboise, Tours, Saumur en Angers hebben elk hun eigen karakter en het machtige water is altijd dichtbij.

De Loire is de laatste ongetemde grote rivier van Europa, waar grote schepen nooit vat op kregen en de platte gabares en toues nog stil op dobberen. De rivier staat symbool voor de douceur de vivre, die de dichter Joachim du Bellay al boven Rome verkoos.

De Loirevallei leent zich uitstekend voor een vorstelijke vakantie.

Van schrijver en Frankrijkkenner Jeroen Sweijen (1974) verscheen eerder in deze reeks al Haute Bretagne. Hij is als redacteur verbonden aan de bekende Frankrijktijdschriften En Route en Maison en France, waarin hij schrijft over Frankrijk in het algemeen en West-Frankrijk in het bijzonder.

Reizen & Talen
PassePartout reizen