We vergaten te voetballen

Taalvondsten en versprekingen in de voetbalsport

Louis van Gaal die een sterk team als ‘different cook’ kwalificeert, en Ronald Koeman die zegt dat zijn ploeg ‘fortraffic’ heeft gespeeld. Een vleugelspits die in een ‘troostfinale’ als een ‘stofzuiger’ over het veld rent en met zijn ‘chocoladebeen’ een ‘ziekenhuisbal’ in ‘de winkelhaak’ plaatst. Een commentator die, als een keeper de bal laat vallen, nuchter stelt: ‘Die wil je niet met z’n kindje op de Eiffeltoren zien’. Voetballers en trainers worden niet betaald om te praten, maar doen het wel wekelijks. Waar komen termen als ‘omhaal’, ‘tiki-taka’ en ‘Geheimfavorit’ vandaan? Wat zijn de mooiste woorden in de internationale voetbalsport en waar moeten we zo snel mogelijk vanaf? En waarom is het zo leuk om ‘pienantie!’ te roepen?

Recensies (1)

Is We vergaten te voetballen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op We vergaten te voetballen