Wensvogels

Wensvogels

Gelezen 51 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 18 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 3 Newsroom 1 Spots 3   Topics 0

Al meer dan twintig jaar bazuin ik rond dat ik 450 lievelingsvogels heb. Poging tot humor. Maar het is waar: ik kan niet kiezen tussen kneu of staartmees, tussen de strandleeuwerik en de distelvink. Mijn oude hart begint wat sneller te pompen bij de sneeuwgors, goudvink, kruisbek, sijsje, wielewaal; ik begeer ze allemaal hevig. Maar na jaren oefenen ben ik er eindelijk, nog net voor mijn 80ste verjaardag, in geslaagd om bijna 400 lievelingsvogels te schrappen. De overgebleven lievelingen zijn stuk voor stuk schitterend, fabelachtig mooi. Het zijn mijn gevederde sterren, mijn wensvogels.
Omdat de lezer zoveel schoonheid bij elkaar misschien niet eens kan verdragen, heb ik de vogelportretten afgewisseld met Herinneringen aan de Baardmannetjes, het lang vervlogen tv-programma. Dit bevat observaties in het veld van en met grootvogelaar Nico de Haan, alsook discussies, grappen, plagerijtjes en ontroerende momenten. Soms heb ik een sombere monoloog van mezelf ingelast om het boek het nodige gewicht te verschaffen.

Nijgh & Van Ditmar
09 juni 2020