Wie vlucht en wie blijft

NRC:
Parool:

Wie vlucht en wie blijft

Gelezen 862 Aan het lezen 22 Wil ik lezen 335 Favoriet 58 Recensies 19
Literatuur & Romans Artikelen 8 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 4 Hebban 1000 734   Topics 0

In Wie vlucht en wie blijft zijn Lila en Elena, de twee meisjes die we voor het eerst ontmoetten in De geniale vriendin, volwassen vrouwen. Lila, die op haar zestiende trouwde en een kind kreeg, heeft inmiddels haar man, huis en luxeleven verlaten en werkt in een fabriek om rond te kunnen komen. Elena heeft de universiteit doorlopen en een succesvolle roman geschreven. Voor haar staan de deuren open naar een andere wereld, ver weg van de Napolitaanse wijk waar ze opgroeide.

Beide vrouwen vechten tegen wat de wereld van hen verwacht: berusting in het moederschap, onwetendheid en onderwerping. Ze zoeken hun weg in de vrijheden en kansen die de jaren zeventig lijken te bieden. Hoe verschillend hun zoektochten ook zijn, hun levens blijven met elkaar verbonden door een sterke, onbreekbare band.

De Napolitaanse romans (3)
Marieke van Laake
Wereldbibliotheek
23 mei 2016
23 augustus 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Onmogelijk te ontkomen aan duistere krachten

door: Mirjam Burger 1 reactie

Wie vlucht en wie blijft (2016) is deel drie van het vierluik ‘De Napolitaanse romans’, geschreven door Elena Ferrante, pseudoniem van een Italiaanse romanschrijver die al bijna vijfentwintig jaar weigert in de publiciteit te treden. Ondanks dat is ze de meest geroemde Italiaanse romanschrijver van...

Reacties op: Wie vlucht en wie blijft