Wij waren hier eerst

Wij waren hier eerst is een vlijmscherp boek over een ingewikkelde waarheid: zo leven wilde dieren echt.

Kinderboeken over Afrikaanse dieren zijn er genoeg, maar Wij waren hier eerst is het eerste dat gaat over het veelbesproken human wildlife conflict - de botsing tussen mens en dier. Het is namelijk lastig vol te houden dat de Afrikaanse savanne één groot dierenparadijs is als je weet dat neushoorns worden gedood voor hun hoorn, dat leeuwen worden gefokt voor de trophy hunting industry, en dat de mens op zijn beurt last heeft van bavianen die zonder uitkijken de weg oversteken.

Journalist en schrijver Joukje Akveld doorkruiste Afrika op zoek naar die schurende confrontaties tussen mens en dier, en om vast te leggen hoe sommige mensen proberen een oplossing te vinden voor bedreigde en verweesde dieren. Haar vorige boek, Een aap op de wc, werd bekroond met een Zilveren Griffel en genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs. De Griffeljury noemde het 'jeugdliteraire non-fictie op zijn best'. Wij waren hier eerst is rijk geïllustreerd met foto's en met illustraties van de Zuid-Afrikaanse Piet Grobler, die voor zijn werk talloze prijzen heeft ontvangen.

Redactionele recensie

Recensies (5)

Meer recensies

Is Wij waren hier eerst het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wij waren hier eerst