Verrot Lekker_Cover kopie

Verrot lekker

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 2
Culinair Artikelen 3   Topics 0

Fermenteren is het functioneel laten rotten van voedsel. Het is een oude vorm van conserveren, een techniek van vroeger die helemaal terugkomt. Het past in de trend van gezond en het verduurzamen van voedsel. Alles wat we lekker vinden, is vaak gefermenteerd. Zoals: vanille, koffie, wijn, bier, kaas, brood, peper, etc. Het enige wat je nodig hebt is zout, water, groente (of fruit), steriele potten en tijd.
Verrot lekker is een praktisch kook- en doeboek, met veel recepten. Allerlei producten komen aan de orde: niet alleen groente en fruit, ook zuivel, vlees, vis, noten, zaden en granen. Auteur Christian Weij geeft je zijn basisregels en maakt je thuis in de wereld van het fermenteren.

Weij: "Neem een witte kool. Die kun je natuurlijk gewoon laten rotten, maar dan kun je hem na een week of zes weggooien. Je kunt hem ook gecontroleerd laten rotten: als ik er zout bij breng, kan de melkzuurbacterie als enige overleven en die zet de koolhydraten om in melkzuur. En zo ontstaat zure kool."

Culinair
Inmaken en conserveren
Eten en drinken algemeen
Bertram + de Leeuw Uitgevers BV
23 april 2015
09 mei 2015

Fermenteer de wereld, begin bij jezelf

door: Monica Weterings 1 like

Umami, umami. Parmezaanse kaas, pata negra, gezouten citroenen, ansjovis, miso. Allemaal heerlijke dingen die je maaltijd nét iets extra´s geven. Umami wordt vaak vertaald met ´hartig´, maar hartig is zout en umami is diep. Die diepe smaak wordt veroorzaakt door fermentatie. Zout komt daar wel aan...

Reacties op: Verrot lekker