De Zijderoutes

Gelezen 96 Aan het lezen 22 Wil ik lezen 170 Favoriet 15 Recensies 6
Non-fictie Artikelen 2 Lijsten 2 Spots 2   Topics 0

‘Door terug te kijken, ver terug te kijken, houdt Frankopan ons een spiegel voor, die uiteindelijk haarscherp laat zien dat we ons zullen moeten aanpassen – of we nou willen of niet.’ – VPRO Tegenlicht

DWDD-boekentip maart 2016

De zijderoutes is een schitterende verkenning van de elementen die de stuwende kracht waren achter de opkomst en de ondergang van wereldrijken, die de stroom van ideeën en goederen bepaalden en nu een nieuw tijdperk inluiden in de internationale politiek.

Het gebied ten oosten van de Middellandse en de Zwarte Zee tot aan de Himalaya, dwars door Centraal-Azië tot diep in China en India, was duizenden jaren het middelpunt van de aarde. Het is de bakermat van onze beschaving, waar meer dan 2500 jaar v.Chr. metropolen ontstonden als Harappa en Mohenjodaro met een bevolking die in de tienduizenden liep en met straten die waren aangesloten op een geavanceerd rioleringssysteem. Het is ook het gebied van de zijderoutes – handelsroutes maar ook verbindingswegen waarlangs opvattingen, religies, ideeën, cultuur én ziektes zich konden verspreiden.

Hier begint Peter Frankopan zijn nieuwe wereldgeschiedenis. Na de eerste zijderoutes ontstonden er andere: de slavenroute, de goudroute, de route naar het zwarte goud. Maar in onze eenentwintigste eeuw zijn nieuwe routes aan het ontstaan die een grote gelijkenis vertonen met die allereerste, die Centraal-Azië doorkruisten. De zijderoutes komen terug!

Peter Frankopan studeerde geschiedenis in Cambridge. Hij is sinds 2000 Senior Research Fellow en directeur van The Centre for Byzantine Research aan de universiteit van Oxford. Eerder schreef hij De eerste kruistocht.

The Economist – 'Briljante verhaallijnen (...) Een wereldgeschiedenis die het middelpunt van die wereld naar het oosten verplaatst.'

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Unieboek | Het Spectrum
03 november 2017
06 november 2017

Reis door de geschiedenis over de Zijderoutes

door: Dick Van der Veen 2 reacties

Peter Frankopan maakt op latere leeftijd waar wat in zijn kinderjaren een droom voor hem is. Het leggen van dwarsverbanden tussen de volkeren op deze aarde. De landkaart op zijn jongenskamer zorgt voor een aanhoudende prikkel. Lezend en schrijvend verschaft hij zich inzicht. Via de rijk...

Reacties op: De Zijderoutes