Zwart op wit

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
'Zwart op wit' is een indringend zelfportret van voormalig topgrootmeester Paul van der Sterren. Hij beschrijft zijn schaakcarrière, vanaf het prille begin als talentvolle Limburgse jeugdspeler tot het kampioenschap van Nederland en de kandidatenmatches van het wereldkampioenschap.
Van der Sterren gaat op zoek naar het raadsel van het 'in vorm zijn'. Verbluffend openhartig vertelt hij wat de grilligheid van het toernooileven voor hem betekent. Hij beschrijft, zoals nog nooit een topsporter dat heeft gedaan, de zoektocht naar zelfvertrouwen, de schaamte en ontreddering na een nederlaag, de (altijd te korte) zielenrust na een overwinning.
'Zwart op wit' is voer voor sportpsychologen, maar vooral een adembenemend leesboek vol met prachtige verhalen en leerzame schaakpartijen, toegankelijk gemaakt voor alle amateurs.

Dit is een herdruk van de succesvolle eerste uitgave bij New in Chess.

"Helaas kennen we in Nederland geen 'Book of the Year Award', zoals de Engelse schakers die kennen. Als er een Nederlands equivalent bestond, zou Van der Sterren geen concurrentie hebben. 'Zwart op wit' is een geweldig boek dat iedere schaker dient te lezen."
Gert Ligterink, De Volkskrant

Lifestyle & Vrije tijd