Anne, een verhaal die niemand ooit vergeten zal

A van Steeg 29 juli 2019
Vrijdag 29 september 2017. Anne komt niet thuis, iets wat ze nooit zou doen zonder dit even door te geven. Een periode van hoop en vrees breekt aan voor familie, vrienden en hulpverleners, want elk spoor lijkt dood te lopen. Helaas weet iedereen de afloop van deze zaak.

Hans Faber heeft het verhaal aan papier toevertrouwd, waarbij de vader van Anne een klein aandeel toevoegt aan het boek. In drie delen, te weten: vermissing, het afscheid en de nasleep,.lezen we hoe de zaak is verlopen en hoeveel mensen op zoek zijn gegaan naar hun geliefde Anne. Dit boek is een eerbetoon aan Anne, maar ook een eye-opener richting het rechtssysteem in Nederland.

Het eerste deel is gericht op de zoektocht naar Anne, terwijl het tweede vertelt wordt over hoe de familie afscheid nam van Anne. Het derde deel vertelt over de rechtszaak en alle juridische aspecten binnen deze zaak. Een fijne opbouw van het geheel, waardoor het ook goed te begrijpen is voor de lezer. Het verhaal kent naast het verdriet ook saamhorigheid en strijdbaarheid als thema's. Het is zo mooi om te lezen hoe iedereen zijn krachten bundelt om Anne te willen vinden, maar ook om elkaar te steunen nadat Anne is gevonden.

Hans, in het dagelijks leven ook bekend met schrijven, heeft dit boek evenwichtig weten te schrijven. Er is aandacht voor de persoonlijke kant van deze zaak, maar ook voor de zakelijke juridische kant. Complimenten hoe hij dit vorm heeft gegeven in dit boek.
Het nawoord van Wim, de vader van Anne, is gevoelig en belangrijk. Het raakte mij als lezer. Hij weet zo goed te verwoorden hoe hij als ouder de moord en verkrachting op zijn dochter heeft ervaren met alle juridische strubbelingen en zijn kijk op het Nederlandse rechtssysteem.

Anne is een boek vol emotie, maar ook een eye-opener. Hoe gaat Nederland om met TBS? Had deze zaak voorkomen kunnen worden? Wat leren we hiervan? Wie het boe gelezen heeft zal met een andere blik naar deze zaak kijken vermoed ik. Het is een verhaal die iedereen kent, maar nu lees je het van dichtbij.

Meer recensies van A van Steeg