Mooie roman vol van muziek

A van Steeg 15 april 2024
Linda Beukeboom heeft inmiddels al zes boeken geschreven, maar voor mij is De verliefde dirigent pas mijn eerste boek die ik van haar mocht lezen. Weet ze mij met De verliefde dirigent te raken? Is dit een roman die me zal bij blijven?

Hillie en Lyn zijn jarenlang beste vriendinnen als hun vriendschap afkoelt als Lyn verhuist naar het buitenland om het verdriet van haar overleden vriend een plek te geven. Hiervoor moet ze veel opgeven waaronder de opvoeding van haar jonge zoon Julian. Jaren later zien Hillie een interview met de jonge dirigent Vincent Hanssen die wel erg veel op Thomas lijkt. Is dit dan de zoon van Thomas en Lyn? Heeft hij zijn vader opgevolgd en wordt hij net zo groot als zijn vader? Hillie laat het er niet bij zitten en gaat op zoektocht naar de waarheid. Is Thomas echt Julian of heeft Hillie het verkeert en is het alleen maar een wens van haar om de zoon van Lyn eindelijk gevonden te hebben?

De verliefde dirigent is een verrassend mooi en warm verhaal geworden die laat zien dat liefde heel mooi kan zijn, maar ook veel pijn kan doen. Want veel mensen weten niet af van de relatie tussen de jonge Lyn en de al oudere Thomas. Zelfs de zussen van Thomas vinden de relatie maar niks en als Thomas kort naar de geboorte van hun zo gewenste zoon overlijdt, stort Lyn in. Gelukkig krijgt ze alle steun van haar ex die het ook niet makkelijk heeft op liefdesgebied. Zo mooi om ook over hun vriendschap te lezen!

Beukeboom heeft een fijn en leesbaar boek geschreven voor een breed publiek. Ze weet het heden en verleden naadloos in elkaar te verweven wat maakt dat je de liefde voelt. Want de liefde wordt op verschillende niveaus belicht wat maakt dat het boek zo mooi wegleest dat je met de personages meeleeft. Echt heel sterk gedaan. Ik las het boek met een dag uit, maar had echt heerlijke leesmomentjes. 4 Welverdiende sterren voor De verliefde dirigent.

Meer recensies van A van Steeg