Een feelgoodroman die indruk maakt

A van Steeg 13 december 2019
Hendrik Winter heeft een heerlijke feelgoodroman geschreven met Het antwoord op misschien. Leuk om eens een feelgoodroman te lezen, die door een man geschreven is. Weer eens wat anders!

Adam, een twintiger, is taxichauffeur voor mensen die ernstig of chronisch ziek zijn. Wanneer op een dag Jessi in de taxi stapt met een vriendin, leidt dit tot een bijzondere ontmoeting. Al snel is Adam de vaste chauffeur voor Jessi en de band tussen de twee wordt steeds hechter.

In zijn privéleven woont Adam bij zijn beginnend demente oma en heeft hij een groot doel in zijn leven, maar zijn financiën laten het nog niet toe. Hij zou graag de Chimborazo willen beklimmen, de hoogste vulkaan ter wereld, tenminste als je vanaf het centrum van de aarde rekent. Ook tijd is een factor die Adam als reden noemt om maar niet aan de klimtocht te beginnen.

Jessi en Adam raken verliefd en de vijfjarige dochter van Jessi, Leonie, steelt het hart van Adam. Helaas gaat het met Jessi qua gezondheid op en neer, maar opgeven wil ze niet. Ze wil graag met Adam een berg beklimmen en wanneer de twee op pad gaan, zorgt dit voor een zorgelijke situatie. Adam raakt hierdoor in de problemen, maar Jessi is en blijft belangrijk voor hem.

Uiteindelijk besluit Adam op aandringen van Jessi de Chimborazo te beklimmen, al weet hij dat hij Jessi waarschijnlijk nooit meer zal zien. Haar luchtpijpkanker vermindert haar krachten in een snel tempo. Hoe zal Adam omgaan met het verlies van zijn eerste liefde?

De Duitse Hendrik Winter heeft zijn eigen ervaringen als taxichauffeur voor ernstig zieken gebruikt voor dit boek. Hij heeft dit op een heel treffende wijze gedaan. Ik kon het boek niet wegleggen en voor ik het wist had ik de 368 bladzijden verslonden en sloot ik met een brok in mijn keel het verhaal af. Wat worden Jessi en Adam mooi uitgewerkt en wat had ik feeling met die twee, maar ook met Jessi’s dochter Leonie en de oma van Adam.

Het boek is een echte feelgoodroman, maar de vele emoties hebben mij echt weten te raken. Liefde, vertrouwen, moed, onzekerheid en doorzettingsvermogen zijn maar een aantal van de vele emoties die in dit boek de revue passeren. Doordat de personages zo levendig beschreven worden, voelde ik zoveel affectie met hen. Het einde is al bekend voordat je boek gaat lezen, maar de weg ernaar toe heeft mij geraakt.

Het antwoord op misschien is een van de betere feelgoodromans die ik 2019 gelezen heb. Mede omdat deze misschien gebaseerd is op ervaringen van de auteur. De schrijfstijl is reëel, prettig en leest ook nog eens als een trein. Al deze factoren zorgen voor een fijn verhaal dat ik graag anderen zou aanbevelen.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg