Kleine gewoontes

A van Steeg 08 mei 2020
Iedereen herkent wel een situatie (of meerdere) waarbij je denkt: ik wil afvallen, opruimen, sporten, et cetera. Volgens B.J. Fogg kun je deze veranderingen heel makkelijk in je leven toepassen en veranderen. Hoe? Door kleine stapjes te zetten en er zo een gewoonte van te maken.

Kleine gewoontes staat boordevol verhalen van mensen die de theorie van Fogg in hun leven hebben geïntegreerd. Zelf vertelt hij ook over zijn veranderingen en hoe hij tot deze theorie is gekomen, die nu wereldwijd aan mensen wordt verteld. Er zijn veel mensen opgeleid die je kunnen helpen om te veranderen.

Wat mij direct aan dit boek opvalt, is de Amerikaanse aanpak en schrijfstijl. Mensen die niet gemotiveerd waren en hun dagelijks leven namen zoals het was, zonder echt tevreden te zijn. Door kleine veranderingen in het leven aan te pakken, zorgt dit voor een gewoontevorming. Door middel van schema’s legt hij het geschrevene uit. Dit zorgt ervoor dat het ook inzichtelijk wordt. Niet alleen schema’s met curves, maar ook hoe het was en hoe je het nu aanpakt.

In acht hoofdstukken neemt hij de lezer mee in de veranderingen. Hij heeft in de loop van de afgelopen twintig jaar onderzoek gedaan en meer dan 40.000 mensen gecoacht. Lukt het even niet? Kijk dan waardoor het komt, doe een stapje terug en pak de draad weer op.

Hij toont met dit boek aan dat zijn theorie haalbaar is voor alle mensen, of je nu een gezin of baan hebt of alleen bent. Zijn theorie is simpel en effectief, doordat je steeds een klein stapje aanpakt in je leven. Kleine gewoontes zorgen in de loop van de tijd voor een grote blijvende verandering.

B.J. Fogg heeft gekozen voor een positieve en persoonlijke benadering. Door praktijkvoorbeelden te tonen, zorgt het bij de lezer ervoor dat je het gevoel krijgt dat jij dit ook kunt. Elk hoofdstuk sluit hij af met een aantal oefeningen die in de praktijk makkelijk haalbaar en uit te voeren zijn. Dit zorgt ervoor dat de lezer gestimuleerd wordt om hetgeen wat besproken is, snel in de praktijk uit te voeren.

Afsluitend na het dankwoord zijn er achter in het boek bij de bijlagen schema’s en motivatiedoelen terug te vinden. Zo lees je bijvoorbeeld 300 recepten voor kleine gewoontes en geeft hij tips aan onder andere studenten, moeders, mantelzorgers en managers.

Kleine gewoontes is een stimulerend boek om aan de slag te gaan met veranderingen in je leven. Het is uitgebreid en biedt de lezer aan om zelf aan het werk te gaan. Want wees eerlijk: iedereen heeft wel iets in zijn leven wat hij/zij graag anders wil. De schrijfstijl is positief, motiverend, maar wel erg Amerikaans geschreven. Dit laatste kan soms wel wat minder. Als je hier doorheen kunt lezen, is Kleine gewoontes een boek dat de lezer een hoop steun en veranderingen in het dagelijks leven kan bieden.

Aan de slag dus met Kleine gewoontes en je zult zien dat het stapje voor stapje te verweven is in je dagelijks leven!
3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg