Wat als je ouder uit elkaar gaan?

A van Steeg 17 december 2019
Uit Elkaar is een prachtige hardcover om te zien, maar zodra het boek wordt opengeslagen is te zien dat deze net zo mooi is. Het boek kent Japans gevouwen bladzijden, waarbij de bladzijden bestaan uit een dubbelgevouwen vel. Hierdoor loopt de tekst door wat zorgt voor een zeer mooi en verrassend geheel. De kleuren zijn zwart met fluorescerende kleuren en de teksten zijn pakkend.

Samen met de illustratrice Sylvia Weve heeft Bette Westera een opvallend boek geschreven met een serieus thema. Want hoe is het als je ouders uit elkaar gaan? Welke gevolgen heeft dit voor het kind. Opeens heb je er broertjes of zusjes bij of zelfs een extra paar opa en oma’s. Maar ook wonen je ouders nu apart van elkaar en moet het kind steeds even verhuizen naar een ander huis.

In Uit elkaar worden allerlei onderwerpen die uit een scheiding kunnen voortvloeien aangekaart. De gedichten en illustraties zijn zo mooi en bijzonder dat het boek zich leent om geregeld te lezen en te bekijken.

‘We zijn zo al met al nog best een tijd getrouwd geweest,’/ zei oma. ‘Nee, je opa was geen gemakkelijke man / en ik geen gemakkelijke vrouw. De scheiding was een feest, / voor allebei. Er is alleen geen fotoalbum van.’

Deze hardcover leent zich goed ter ondersteuning voor therapie of thuis wanneer ouders uit elkaar gaan. Het is een boek die de leuke en minder leuke kanten van een scheiding belicht en kan het kind ondersteunen ten tijde van deze periode.

Bette Westera en Sylvia Weve hebben eerder samengewerkt. Met het boek Aan de kant, ik ben je oma niet! Werden de dames bekroont met een Gouden Penseel en Vlag & Wimpel van de Griffeljury. Met het boek Doodgewoon werden ze bekroont met een Gouden Griffel, een Vlag & Wimpel van de Penseeljury, de Gouden Poëziemedaille én de Woutertje Pieterseprijs. In 2019 werd Sylvia Weve bekroond met de prestigieuze Max Velthuijs-prijs. Ze werd geroemd om haar veelzijdige en indrukwekkende illustraties. Bette Westera schrijft ondertussen al 20 jaar wordt geroemd om haar leuke, mooie pakkende schrijfstijl. Met Uit elkaar laten ze zien dat ze aan elkaar gewaagd zijn en een serieus onderwerp op een mooie leerzame wijze met kinderen kunnen delen.

Meer recensies van A van Steeg