Wat als je je een wegwerpkind voelt?

A van Steeg 16 mei 2024
Wegwerpkind is het waargebeurde verhaal van Rowena Verstraeten en vertelt haar verhaal over haar leven binnen de pleegzorg en alles daaromheen. Weet ze de lezer te raken met haar verhaal en zal het bij hulpverleners een trigger kunnen zijn om de zorg anders aan te pakken?

In Wegwerpkind lezen we het verhaal van Marleen, alias Rowena die samen met haar vrouw Ruby een gelukkig leven samen met hun dochtertje. Ruby weet dat Marleen geen fijne jeugd heeft gekend, maar tot detail is het nooit gekomen, tot Marleen op haar werk wordt getriggerd door een filmpje waardoor haar herinneringen sterker worden. Na gesprekken waarbij Ruby Marleen alle ruimte geeft, besluit Marleen haar haar dagboeken te laten lezen. Vanaf dat moment leest Ruby bijna elk vrij moment de dagboeken door en wat voelt ze veel emotie! Ook Marleen heeft het lastig omdat ze nu met haar billen bloot komt te liggen voor de buitenwereld. Snap Ruby haar? Hoe kan ze haar verleden ooit een plekje geven in haar leven? En hoe zit het met haar relatie met haar pleegmoeder?

Rowena heeft met Wegwerpkind een duidelijk beeld gegeven wat kindermishandeling doet met het kind. Wat een pijn en vernedering heeft ze moeten ondergaan, maar wat knap dat ze haar werk heeft gevonden in de jeugdhulpverlening. Als ervaringsdeskundige weet ze nu professionals te helpen om beter om te gaan met kinderen die in hetzelfde schuitje zitten als Marleen destijds deed. Wat een emotie brengt Wegwerpkind los. Het is onbeschrijfelijk hoe wreed de opvoeding van Marleen was, en het is pijnlijk om te weten dat het nog dagelijks voor te veel kinderen dagelijkse kost is.

Jacobine van de Velde heeft het verhaal van Rowena opgetekend en ze heeft dit heel mooi gedaan. Ze weet de juiste zinnen te vormen waardoor de emotie tot in de vezel doordringt. Toch had ik op het eind iets meer verwacht over de verwerking van Marleen, waardoor ik het verhaal geen 5 volle sterren geef. Ik denk dat de ervaringsdeskundigen hier nog meer van had kunnen leren en ook naar de buitenwereld toe. Maar een ding is zeker wat een sterke relatie hebben Marleen en Ruby en wat hebben ze een prachtige dochter.

Na het lezen van Wegwerpkind kan ik alleen maar hopen dat de jeugdzorg nog meer aandacht mag krijgen. Helaas wordt er zoveel bezuinigd dat de zorg echt onder hoge druk staat, zo zonde want er zijn genoeg kinderen die veel baat hebben bij de juiste zorg om in de toekomst hun eigen leven te leven. 4 sterren voor dit prachtige persoonlijke verhaal.

Meer recensies van A van Steeg