Een klein maar krachtige gedichtenbundel

A van Steeg 10 juli 2020
Harry Vreeswijk (1936) heeft met Ze zei, ik heb bloemen gekocht een heel diverse gedichtenbundel uitgebracht. Het eerste gedicht dat je tegenkomt in deze kleine gedichtenbundel, is die van Ze zei, ik heb bloemen gekocht.

Ikzelf heb een voorkeur voor kleine gedichten en dat is precies wat Harry Vreeswijk de lezer met deze bundel voorschotelt. De gedichten zijn heel divers en zijn in de loop der jaren door hem geschreven. Bijzonder vond ik om een gedicht van mijn eigen woonplaats tegen te mogen komen in deze bundel.

De gedichten zijn zoals gezegd van klein formaat, maar er ligt zoveel kracht en emotie in de meeste gedichten die ik las. Woorden lijken soms weinig zeggend of lijken te dienen ter opvulling, maar elk woord dat Harry Vreeswijk gebruikt, is van zoveel waarde voor de toon en kracht van zijn gedichten. Hij schrijft zijn gedichten naar aanleiding van gebeurtenissen. Zo kan hij een gedicht schrijven als hij een indrukwekkende gebeurtenis heeft gelezen of meegemaakt, maar het kan ook zijn na het zien van een schilderij.

De gedichten kennen verschillende thema’s, bijvoorbeeld liefde, Tweede Wereldoorlog, natuur en familie. Hierdoor nodigt het uit om deze gedichtenbundel geregeld er eens bij te pakken om een gedicht te lezen dat past bij iets wat aansluit op het leven van dat moment. Ik heb sommige gedichten meerdere keren al gelezen, omdat ik ze zo krachtig en mooi vind.

Ze zei, ik heb bloemen gekocht
narcissen
van die gele
(Een gedeelte van het gedicht Ze zei, ik heb bloemen gekocht)

De cover van Ze zei, ik heb bloemen gekocht vind ik prachtig. De narcissen passen goed bij deze mooie kleine gedichtenbundel. Voor liefhebbers van kleine en pakkende gedichten zou deze bundel echt een aanrader zijn. De gedichten zijn puur, rauw en komen binnen.
Ze zei, ik heb bloemen gekocht heeft mij verrast door zijn kracht en puurheid. Een leuke gedichtenbundel om cadeau te geven.

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg