Wat als je ondraaglijke pijn ervaart?

A van Steeg 09 april 2024
Ziek of zo?! is het debuut van Alexander Heemskerk en vertelt zijn persoonlijke verhaal over hoe het was om als tiener lange tijd ziek te zijn. Het gaf hem, zijn naasten en vrienden een periode het gevoel van in het ongewisse zijn over wat er nu echt aan de hand was. Want als ze geen diagnose hebben, ben je dan wel echt chronisch ziek?

Toen Heemskerk me vroeg of ik interesse had om deel te nemen aan de blogtour van Ziek of zo?! was ik gelijk enthousiast. Zelf heb ik ook chronische pijn en was heel benieuwd hoe Alexander dit gegeven aan papier wist toe te vertrouwen. In maar 92 bladzijden tekent hij zijn verhaal op en geeft hij duidelijk weer hoe het was om als puber ziek te worden en afhankelijk te zijn van zijn ouders en de artsen. Maar waarom duurde het zo lang voor zijn pijn een naam kreeg?

Op de voorkant van zijn boek is de subtitel: De zoektocht van een puber maar een vergeten oorzaak van buikpijn te lezen. Want als Heemskerk op een ochtend na een gezellige avond met zijn vrienden wakker wordt met ondraaglijke pijn, kan hij niet weten dat dit het begin wordt van een lange periode van pijn die zijn leven dagelijks beheerst. Hij ligt veel op bed, loopt van arts naar arts, van onderzoek naar onderzoek en uiteindelijk krijgt hij flinke pijnstilling. Heeskerk vertelt over hoe dit voor hem was, welke vooroordelen mensen hadden als hij weer eens ergens kwam zonder te weten hoeveel energie dit hem kostte. Maar als dan op een dag, na lang wachten zijn pijn een naam krijgt kan hij weer leven. Nu kan er eindelijk gericht aan zijn pijn gewerkt worden en kan hij weer leven en toch nog zijn pubertijd ervaren en zijn HBO opleiding oppakken. Wat een consequentie heeft zijn buikpijn gehad op zijn jonge leven.

In Ziek of zo?! Begint hij zijn verhaal in het heden als hij zijn zoon mag verwelkomen in het ziekenhuis. In plaats dat hij hier van kan genieten zakt hij juist ver weg in wat hem als puber is gebeurd. Hij krijgt paniekaanvallen en slaapt nauwelijks meer. Kan hij dan nu pas zijn ziekenhuiservaringen en ziekzijn periode een plek geven in zijn leven?

Heemskerk heeft een heel persoonlijk verhaal geschreven waarbij hij een duidelijk beeld laat zien wat onverklaarbare pijn met je leven kan doen. Bij mij was het wel duidelijk, maar ik heb veel van wat hij heeft besproken ook meegemaakt. Zo moeilijk om vrienden, familie te verliezen en het onbegrip van de omgeving dat je veel thuis bent omdat het gewoon echt niet gaat. Heemskerk heeft ene lange weg moeten bewandelen waar zijn ouders een belangrijke rol in hebben gespeeld, maar ook zijn trouwe vrienden die vaak op bezoek kwamen.

Het enige nadeel aan Ziek of zo?! vind ik dat Heemkerk niet verder schrijft over wat zijn traumatische ervaring met hem heeft gedaan. Uiteindelijk is dit ook een gevolg van die periode, al kwam dit pas jaren later tot uiting. Dit proces is lastig, maar tipt hij voornamelijk aan om daarna over zijn pubertijd te schrijven. Juist dit stukje had ik als lezer wat uitgebreider willen lezen om tot een compleet beeld te komen.

Heemskerk mag trots zijn op Ziek of zo?!. Het geeft een inkijkje hoe het is om chronische pijn te hebben en wat onbegrip kan doen met de persoon. De onderzoeken en persoonlijke strijd weet hij goed uit te schrijven waardoor ik echt begreep wat hij heeft moeten doorstaan. Zo herkenbaar! Complimenten dat Alexander zijn verhaal heeft willen delen met de lezer. Het kan wat mij betreft rekenen op begrip en steun voor de vele mensen met chronische pijn. Ik geef graag 4 sterren aan dit debuut.

Meer recensies van A van Steeg