Een leven lang liefde voor de natuur

Aad le Febre 11 december 2019
Voor dit boekje -als cadeau uitgegeven in 2019 door de Nederlandse Bibliotheken in het kader van de jaarlijkse actie Nederland Leest- grasduinde Jan Wolkers' biograaf Onno Blom in het omvangrijke oeuvre van verhalen, essays, gedichten, brieven en dagboeken van Wolkers. De fragmenten die hij selecteerde voor deze uitgave zijn verbonden door één thema, de liefde van Wolkers voor de natuur. En dat was hij, dankzij de vele Verkade albums, al van kinds af aan.
Elk geselecteerd stuk is geschreven zoals Wolkers dit zo uitmuntend kon. Bloemrijke teksten, vormgegeven met prachtige zinnen; gedetailleerd zoals hij het met eigen ogen zag. Verluchtigd met geweldig gevonden en zeer beeldende metaforen waarmee hij de lezer handvatten geeft om het geschrevene zelf goed te kunnen visualiseren en doorspekt met de kritische waarneming die hem zo eigen was.
De natuurvorser en liefhebber op gebied van alles wat leeft, die Wolkers was, komt in dit boekje overduidelijk naar voren en dit vormt bij tijd en wijle wel een grote tegenstelling met de cynische, ruwe, soms grofgebekte schrijver/kunstenaar die we ook kennen. Deze bundel laat, naast zijn kunst van het (be)schrijven, vooral zijn kennis van onze natuur zien die hij niet alleen in zijn jeugd opbouwde uit boeken, maar zeker in de praktijk opdeed bij zijn omzwervingen, in zijn volkstuintje in Amsterdam, in zijn enorme tuin bij hun huis (Pomona) en op heel Texel.
Zijn eenzaam verblijf op het volledig verlaten Rottumerplaat vormde in zijn leven een bijzonder hoogtepunt, een belevenis in de echte en vrije natuur waar hij als natuurmens en in dit geval ook overduidelijk avonturier, een heel (dag)boek aan wijdde. Hoe geweldig dit allemaal geschreven is daarvan getuigen de vele in dit boek gepubliceerde fragmenten. Het toont de kenner en natuurliefhebber Wolkers ten voeten uit.

Als extraatje is een zinnig voorwoord van Ronald Giphart de opening, is er een inleiding door de samensteller Onno Blom en verzorgde Aaf Brandt Corstius een aantal bijdragen in de vorm van bespiegelende columns.
Kortom een leuk en inspirerend boekje die het herlezen, maar ook bewaren (duurzaam!), waard is.

Meer recensies van Aad le Febre