Een liefde voor het leven...

AeneA 12 januari 2020
...is wat er ontstaat als je het boek van Piet Bakker leest, de complete trilogie over Ciske de Rat, het straatschoffie uit de vorige eeuw, maar met een hart van goud en een ongekend rechtvaardigheidsgevoel. De huiselijke omstandigheden maken dat er geen *thuis* voor hem is, maar dat hij op straat leeft dan wel in het kolenhok zit opgesloten, dat hij van school naar school wordt overgeplaatst en onder toezicht van de rechterlijke macht/justitie staat. Maar pas als Ciske Vrijmoet bij meester Bruis in de (4e) klas komt, wordt hij als “mens” gezien, als “mens” behandeld, en weet Ciske zich steeds beter thuis te voelen en aan te passen. Tot het noodlot toeslaat. In deel 2 en 3 lezen we hoe het Ciske verder vergaat, maar vooral hoe hij geestelijk onder schuldgevoelens gebukt gaat, al lijkt er aan de buitenkant niets mis te zijn met hem. En dát is mijns inziens juist de kracht van het boek: de struggels die Ciske beleeft, ervaart en waar hij mee moet dealen en waar meester Bruis de lezer in meeneemt. Ook al heb je de film of de musical gezien, dan nóg zal dit boek je veel meer te bieden hebben.
Voor mij een dikke vette 5 sterren, en ik heb er een favoriet bij.

Meer recensies van AeneA