Wat een heerlijk verhaal, tijdloos !

AeneA 22 mei 2020
Erik of het klein insectenboek.
Een boek van een klassieke Nederlandse auteur waar ikzelf nog niet eerder iets van heb gelezen: Godfried Bomans, over de kleine Erik, een 9-jarig jongetje die in zijn bed ligt en het gevoel heeft dat er iets *leuks* gaat gebeuren, en daarom wakker wil blijven. Hij pakt zijn biologie-boek over de insecten nog maar even en begint zichzelf te overhoren. Wat daarna volgt, is een verhaal over hebzucht, status, en ego, geschreven in een klassieke stijl met veel humor. Zo wordt een spin een “uitzuiger” genoemd, een doordenkertje, maar door de opbouw van het verhaal vallen de kwartjes op hun plekje. Zelfs de titel is voor tweeërlei uitleg vatbaar: is het nu een klein boekje, of een boekje over kleine insecten? Lees het boek en kom er achter.
Voor het eerst verschenen in 1941, maar mijn uitgave was in de huidige moderne spelling. Een dun boekje, een heerlijk “tussen-doortje”, passend in de Hebban Challenge van 2020: juni – een beestachtig boek met insecten in de titel.

Meer recensies van AeneA