Een boek dat je aan het denken zet.

alexa15 22 oktober 2020
Racisme is een veelvoorkomend probleem in onze maatschappij. In deze roman verteld Ish Ait Hamou de gevolgen van deze moeilijkheid. De vooroordelen die mensen hebben, de racistische gedachten van personen en de gevolgen die eraan verbonden zijn als je met racisme te maken krijgt. “Het moois dat we delen” is een recente roman die is uitgekomen in 2019 via de uitgeverij Angèle.

Het boek is opgedeeld in drie delen. Dit maakt de roman iets specialer dan andere normale boeken. Eerst krijg je het verhaal van Soumia. Deze jonge Marokkaanse vrouw heeft het heel zwaar. Ze wordt ook wel eens de “taxi-terroriste” genoemd, een bijnaam waar ze niet zo blij mee is. Het grijpt haar terug naar een verleden waar ze het liefst niets meer mee te maken heeft. In het tweede deel leer je Luc kennen. Deze oude man heeft zijn lieve vrouw Maria verloren tijdens een aanslag in het busstation. Hij heeft hierdoor heel veel verdriet en heeft een negatieve kijk op vreemdelingen. Alsof het lot dit wil, ontmoeten deze twee personages elkaar. Hoe deze ontmoeting verder verloopt, ontdek je later in het boek.
Zoals ik al in het begin aangaf, gaat het boek over racisme. Doorheen het verhaal kom je vaak voorbeelden tegen van dit probleem. Het wordt duidelijk hoeveel mensen vooroordelen hebben en hoe vaak deze fout zijn. Een verhaal heeft altijd twee kanten en dit boek illustreert dat perfect. Aan de ene kant heb je de Marokkaanse Soumia en aan de andere kant heb je de Vlaamse Luc die zijn vrouw is verloren aan “die Marokkanen”. Ook de broer van Maria, namelijk Albert, heeft vaak racistische uitspraken in tegenstelling tot Maria die graag muntthee ging drinken bij de Marokkaanse overburen. Soumia wordt jammer genoeg vaak geconfronteerd met racistische uitspraken en gedragingen doorheen het verhaal. Zo krijgt ze in het ziekenhuis te horen van een man dat hij even dacht dat zij zo eentje was die de taal niet wou leren. Hij accentueert ook dat hier in België waarden en normen zijn die niet veranderd kunnen worden, die je moet accepteren of je vertrekt.
Het moois dat we delen is één van de mooiste boeken dat je ooit gaat lezen. Het is op een bijzondere manier opgebouwd waardoor het verschilt van een normaal boek. De roman is absoluut niet saai dus het is voor iedere lezer sterk aangeraden. Ish laat je op een rustig tempo in het boek komen en het is allemaal nog wat onduidelijk in het begin. Hij laat ruimte om je te laten fantaseren over het verdere verloop van het verhaal. Je kan er nog een eigen interpretatie aan geven. Naarmate het boek dan vordert wordt je er helemaal ingezogen en wil je niet meer stoppen met lezen. Ish heeft ook een aangrijpende manier van schrijven. Zijn zinnen lijken net poëzie en er wordt veel beeldtaal gebruikt, wat het aangenaam maakt om te lezen.

Om te besluiten kan ik met zekerheid zeggen dat het een boek is dat iedereen gelezen moet hebben. Het is niet alleen een heel aangrijpend boek, het geeft je ook een andere kijk op het leven. Het laat je inzien dat je moet nadenken voor je iets zegt of doet. Dat je eerst mensen moet leren kennen vooraleer je een oordeel vormt. De roman is een zeer leerrijk, aangrijpend en stijlvol boek dat iedereen gelezen moet hebben!