Spannende en meeslepende young adult

Alexander Roessen 08 januari 2021 Auteur
Verschijningen is mijn eerste kennismaking met de boeken van Hilda Spruit. En wat een fijne leeservaring!
Ik vond Verschijningen een heerlijk boek om te lezen. Het thema sprak mij aan, de schrijfstijl was erg prettig en nodigde uit om verder te lezen, de karakters kwamen tot leven (!) en werkten hun weg al snel naar een plaatsje in je hart. Naarmate het verhaal zich ontwikkelde was ik benieuwd hoe alle lijntjes aan elkaar zouden worden geknoopt en ook dat was een plezier om te lezen.
Het boek is prima te lezen zonder dat je het eerste boek Geestverwanten hebt gelezen. Uiteraard word je tijdens het lezen wel nieuwsgierig naar het verleden van Merthe en haar zus.

De gave van Merthe is zowel een moeilijk te dragen last als een zegen. In Verschijningen wordt de worsteling die Merthe ervaart duidelijk wanneer haar nachtmerries meer dan een droom blijken te zijn. Het is een echt coming of age-verhaal waarbij ze leert te vertrouwen op wat ze ziet en daarmee de kans krijgt om een verloren ziel rust te geven en misschien ook wel zelf berusting te vinden. Verschijningen bevat thema’s als scheiding, samengestelde gezinnen, kidnapping, pesten, rouwverwerking maar ook vriendschap en openstaan en accepteren van je eigen talenten en gaven.

Verschijningen is een meeslepend en spannend verhaal. Hoewel het begin een ander verloop doet vermoeden, neemt het verhaal al snel een voor mij onverwachte wending en is het bijna niet meer weg te leggen. Al lezende vallen de hints die gegeven worden op hun plaats, waarbij je de laatste 100 pagina’s in een adem uitleest. Het slot vond ik erg confronterend, eerlijk gezegd wilde ik het boek dichtslaan zodat het niet zou gebeuren, wat alleen maar meer aangeeft hoe raak en beeldend Hilda Spruit schrijft.

Verschijningen is voor mij een verhaal dat na het lezen nog lang blijft nazinderen.

Meer recensies van Alexander Roessen