Filosofisch nadenkertje

Amarisluna 21 maart 2021
De Godenmakers is een product van zijn tijd wat schrijfstijl en opzet van het verhaal betreft. Voor mensen die de "oude stijl" niet kunnen waarderen, is dit een pittig boekje. Ikzelf hou van de oude scifi en fantasy, al blijft het wel bij 3 sterren in dit geval.

De Godenmakers gaat over Orne, een agent die door het boek heen opklimt tot hogere rangen binnen zijn organisatie, de OA. Door zijn missies merk je dat hij "anders" is. Dit gegeven blijft ook niet onopgemerkt door anderen...

Op het eerste gezicht lijken de missies onsamenhangend, maar richting het einde knopen ze samen tot een ontknoping die vragen oproept, niet alleen voor Orne maar ook voor de lezer.

Dit is wat ik geweldig vond aan het boek: je slaat het dicht, maar in je hoofd loopt het verhaal door.
Het werpt filosofische vragen op omtrent onze maatschappij en jouzelf.

Omdat het maar 200+ pagina's heeft in pocketformaat, blijft het helaas vrij oppervlakkig wat de personages en omschrijvingen betreft. Er worden machines en dieren genoemd waar geen beeld bij wordt gegeven. An sich geen drama, mijn fantasie is eindeloos, maar mijn technische kennis helaas niet. Zeker bij de meer science kant van dit verhaal, liep ik dan ook vast en kon me geen beeld vormen van de kruiper waarmee ze zich verplaatsen, bijvoorbeeld. Ik heb ook het idee dat de ontknoping beter tot zijn recht had gekomen met meer ruimte, net als Orne's relatie met Diana.

Een memorabel boekje dat vragen in mijn hoofd heeft geprent waar ik vast nog dagenlang over zal nadenken.

Meer recensies van Amarisluna