Tegenvallend

Anemoon 27 mei 2021
Ik was ontzettend benieuwd naar dit boek door alle goede (internationale) recensies.

Het verhaal begon dan ook heel goed, met mooie beschrijvingen en een interessante, bijna poëtische invalshoek vanuit De Dood. Ik wilde verder lezen. Rond de 200 pagina's begon het verhaal mijn interesse te verliezen. Het is warrig geschreven, verspringt telkens in tijd en het voelde alsof ik een kinderboek las. Dat laatste is helaas geen compliment, want door het vrij eenvoudige taalgebruik wist het verhaal mij weinig te raken.

Desondanks is het wel een boek wat je verder wil lezen, alleen al omdat ik nieuwsgierig werd naar hoe de oorlog door de Duitsers zelf werd beleefd en dat niet iedere Duitser pro-Hitler was. Het taalgebruik zorgde er ook voor dat je door het boek 'vloog' en al snel op bed dacht: 'Nou vooruit, nog één hoofdstukje dan.'
Het einde vond ik daarentegen wel weer voorspelbaar en niet spannend. Het laatste hoofdstuk, waarbij Liesl door De Dood tot zich werd genomen vond ik m.i. weinig bijdragen aan het einde en had er van mij niet in gehoeven.

Het liefst gaf ik dit boek een 3,5.

Meer recensies van Anemoon