Een mooi naslagwerk

Anemoon 06 maart 2024
Wat een interessant boek heeft Mandl geschreven! Hoewel ik holistisch therapeut ben, was mijn kennis over meridianen summier te noemen. Na het lezen van het boek kan ik zeggen dat ik veel meer kennis heb over de traditionele Chinese geneeskunde (TCG) - en dit proeft naar meer!

Het boek begint met een korte inleiding over wat meridianen zijn en dat ze gezien mogen worden als levenslijnen van de ziel. Daarna volgt voor iedere meridiaan een beknopt, maar volledig overzicht van de route in het lichaam, welke fysieke en psychische klachten er bij (kunnen) horen als deze uit balans is en wat je uiteindelijk kunt doen om de betreffende meridiaan te versterken.

Het boek leest bijzonder prettig en vlot. Mandl maakt regelmatig gebruik van metaforen en voorbeelden, waardoor ik de materie beter kon begrijpen. Wat ik handig vond was dat ieder hoofdstuk werd ingeleid met een aantal vragen. Door het beantwoorden van deze vragen wist je of 'er werk aan de winkel is' met betrekking tot de desbetreffende meridiaan.

Helaas geeft het boek te weinig informatie over wat je precies kunt doen om een meridiaan te versterken. De informatie die werd gegeven vond ik soms te gemakkelijk/zweverig en zag ik meer als tips, dan als een concrete oplossing. Ik had het prettig gevonden als er een link werd gelegd met welke therapie/lichaamswerk zou passen bij het versterken van een bepaalde meridiaan.

Door het lezen van dit boek heb ik veel over mijzelf én over TCG geleerd! Ik raad het boek dan ook aan, zeker wanneer je nieuwsgierig bent naar een andere (niet-Westerse) kijk op gezondheid.

Meer recensies van Anemoon