Hoewel het idee dus leuk is, is de uitvoering ronduit slecht, helaas

Anja de Rijk 29 mei 2022 Auteur
Allereerst ben ik mij bewust dat de schrijfster het juiste doel voor ogen had en met liefde denkt, handelt en schrijft over (mini) varkens. Hoewel het idee van het boek erg leuk is, -ik verheugde me er juist op.- Is de uitvoering dermate afwijkend dat ik helaas weinig positieve dingen kan melden.

Hoewel het idee dus leuk is, is de uitvoering ronduit slecht gedaan. Minivarkens zijn varkens, geen honden. Ik kom van een boerderij, een varkensboerderij. De info en het gedrag het klopt niet. Het zijn echt géén honden. Daarbij weet ik niet wat verschil met het eerste en het tweede varken word bedoeld in het verhaal? Want ook een minivarken groeit tot dat ie 5 jaar is en kan zo de 80 kilo aantikken. Of meer! En met dat verschil komen we aan bij de inconsistentie van de personages. Sjef, vind het ene varken prima en begint dan gigantisch te steigeren als er toch een varkentje komt. Prima dat ie van mening veranderd maar het precieze waarom blijft weg. Dit minivarken kan blijkbaar volgens verhaal binnen blijven, ook dat klopt niet. Ook deze ‘mini’ varkens hebben ruimte, wroeten etc nodig.

Verder word er een aanzet gegeven van de problemen, maar het komt moeilijk van de grond. Alle reacties zijn vol overdreven. Want die reacties zijn op iets wat wij niet zien/lezen. Het sluit niet aan. Het gaat ten koste van de diepgang van midlife crisis, waarvan de aanzet word gegeven.
Daarna het einde. We lezen niet hoe het afloopt met Joost. We leren nog iemand anders kennen en ze, Maria, heeft een nieuwe hobby. We leren ineens de gedachten van het varken kennen. En alles is ineens heel zweverig. Niet te beschrijven zonder spoilers….. De schrijfstijl ansich is ok, maar door de vele fouten en inconsistenties in de karakters was het bar slecht om door te komen. Er was geen romantiek(kan iemand een romantisch moment vind, aan mij doorgeven?) en waarom de dierenarts, haar aan haar man deed denken kwam niet echt uit de verf en leek vooral een smoes, want voorheen kwam het 0,0 voor in haar gedachten. Ik kan enkel afsluiten met de feit; meer onderzoek/research en de juiste/meer proeflezers.

Ik las het boek in Maart, pas eind Mei kwam deze recensie online.

Op mijn blog zijn een paar van de website's toegevoegd, die ik heb gelezen in mijn research.

Meer recensies van Anja de Rijk