Vertrouwen of wantrouwen.....

Anja van Huizen 19 februari 2021
Via de Crime Compagnie kreeg ik alvast een exemplaar van het boek Noorderlicht van Mariska Overman in ruil voor een recensie op een aantal sites.
Nou ik voel me altijd zeer vereerd als ik daarvoor de kans krijg.
De voorkant van het boek is direct al een mooie binnenkomer. Prachtige foto van het Noorderlicht, besneeuwde bergen en mooie rode houten huizen langs het water.
Het verhaal gaat over 4 personen (uit 4 verschillende landen) die elkaar alleen kennen van een online leesclub. Heel verschillende personen die samen besluiten om op reis te gaan en tijdens deze reis 1 persoon te vermoorden.
Ze gaan een weeklang op een zeilschip langs de Noorse kust op zoek naar het Noorderlicht, walvissen en bezoeken prachtige plaatsen.
Mariska heeft deze reis ook zelf gemaakt en kan er dus ook zeer goed over vertellen. Het is bijna of je zelf op het zeilschip mee op reis gaat.
Vanuit Noor (1 van de hoofdpersonen uit het boek) wordt het verhaal verteld en via haar leer je alle personen op het schip kennen.
Tussendoor lees je ook de chatwisseling tussen de 4 personen die de moord willen gaan plegen en hoe ze op dit idee gekomen zijn.
Ook lees je tussendoor stukken over het Noorse tv-programma waarin gesproken wordt over de zeiltocht en wat er gebeurd is maar zonder te weten wie er aan het woord is en wat er nu precies wel of niet gebeurd is.
De onderlinge verhoudingen van de 4 personen maar ook de omgang met de overige passagiers en de bemanning zorgen voor veel onderhuidse spanningen waardoor je steeds nog wat verder wilt lezen om te weten te komen hoe het verder zal gaan.
Het einde had ik niet zien aankomen en was echt verrassend en dat maakt dat je daarna even het boek moet laten bezinken en je er echt nog even over na blijft denken.

Meer recensies van Anja van Huizen