Ik weet niet hoe Luc Descamps het doet. En ik weet ook dat niet iedereen mijn eindeloze fascinatie en liefde voor de boeken van deze auteur snapt. Maar mij weet hij elke keer weer ergens in mijn ziel te raken. En dit boek was daarop zeker geen uitzondering. Ik heb de tranen op mijn wangen net weggeveegd en ga nu mijn best doen om woorden te vinden voor wat ik net gelezen heb.

Luc Descamps heeft zelden veel woorden nodig om zijn verhaal te vertellen en de emoties van zijn karakters over te brengen. Hij houdt zijn boeken kort en overzichtelijk. Met andere woorden, ze zijn toegankelijk voor jonge lezers die eigenlijk helemaal niet zo van lezen houden. Het betekent dat ik zijn boeken in een uurtje lees, maar het zijn wel altijd uurtjes waar ik weer naar uit kijk.

Zijn hoofdpersonages zijn ook altijd herkenbaar. Hoewel ik geen zwaar verkeersongeluk heb gehad, heb ik wel gerevalideerd, intern in een ziekenhuis waar ik in de weekenden naar huis mocht. Ik herkende heel veel in Eva's woede, in Eva's onmacht en moedeloosheid en ook in haar kracht om toch ergens weer een klein beetje moed te vinden, genoeg om toch maar weer door te gaan. Haar emoties, die alle kanten op schieten, zijn heel mooi, rauw en oprecht opgeschreven.

Het verhaal focust zich ook puur op Eva. Ongetwijfeld heeft ook haar moeder, die bijna haar dochter is verloren, een verhaal te vertellen, maar het verhaal verliest zich niet in die interessante, maar voor jongeren irrelevante zijwegen. Dit is Eva's verhaal en alleen dat van Eva.

Ik hoop dat die jongeren die zich erin herkennen er moed en kracht uit kunnen halen. Ik hoop dat hun vriendjes en vriendinnetjes niet vergeten op tijd hun voor- en achterlicht te vervangen. En ik hoop dat alle andere mensen die het lezen ook 's avonds laat, als de straat zo goed als verlaten is, gewoon even op de rem trappen bij elk kruispunt om te kijken of er geen fietser aankomt.

Reacties op: Kort, krachtig, rauw

Verkeerd moment, verkeerde plaats - Luc Descamps
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker