Lezersrecensie
Ee heel bijzonder debuut, sprankelend, krachtig, spannend gedetailleerd zonder in onbeduidendheid te verzinken!
Philip Lasonder is 12 jaar, een wat eenzame jongen, enig kind van een lieve moeder en en wat oudere vader, gepassioneerd door dingen die zijn leeftijdsgenoten maar matig kunnen boeien.
Voor zijn 12de verjaardag krijgt hij dan ook een bijzonder cadeau, een schilderij dat hem mateloos boeit. Hij mocht zelf kiezen welk schilderij hij wilde en hij koos voor het portret van louise de Lamargelle, een verre bloedverwante. Maar dan slaat et noodlot toe, een inbreker steelt het schilderij en Philip is razend kwaad en probeert het uit diens handen te halen waardoor er een schot afgaat en Philips moeder dodelijk getroffen wordt.
Het leven wordt nog zwaarmoediger, het schilderij is weg en Philip is vastbesloten het terug te vinden. Hij wil het terug. Niet alleen omdat het gewoon zijn bezit is en dus bij hem hoort te zijn, maar ook om zijn schuldgevoelens tegenover zijn moeder te sussen.
Hij ondervindt dat er nog meer mensen dat schilderij koste wat het kost willen hebben. Maar Philip geeft niet op, zijn hele leven stelt hij in dienst van het vinden van dat schilderij.
Het verhaal wordt heel vloeiend verteld, je blijft lezen want je wil weten wat er gebeurt met Philip en de mensen om hem heen, de mensen die het goed met hem meenden en de anderen. Nergens hapert het verhaal. De setting van de WOII wordt goed beschreven, hoe mensen anders gaan denken, met welke problemen zij geconfronteerd worden. Mag je als kunsthandelaar aan de vijand verkopen? Wat als je dat niet met je geweten in overeenstemming kunt brengen?
Hoe kun je aan de ene kant geld verdienen door te verkopen aan een Duitse graaf en aan de andere kant een joodse vriend helpen ontsnappen en voor het verzet werken? Het zijn vragen die an bod komen en die je als lezer doen nadenken. Is Philip echt een goed mens of is hij een geobsedeerde en niets ontziende zonderling die te allen prijze zijn schilderij terug wil hebben en daarbij heel ver gaat en anderen in gevaar brengt? Het hangt er maar vanaf wat je eigen invalshoek is.
De auteur slaagt erin om een zeer gelaagd verhaal te schrijven, wat ik altijd al knap vind maar voor een debuut echt uitzonderlijk. Nee, het is geen oorlogsroman, al speelt de oorlog een prominente rol, nee het is geen psychologische roman, als is de psychologie nooit ver weg. Nee je hoeft geen kunstkenner te zijn om hiervan te genieten, ook niet als er soms erg gedetailleerd over schilderijen gepraat wordt. Het mooie is dat al die dingen in elkaar overlopen en weer terugvloeien, waarbij dan het ene dan het andere de hoofdrol speelt. Het is nooit zo dat één item de absolute leiding in het verhaal heeft en dat vind ik uitzonderlijk mooi gedaan. Dus, ja, ik weet het,…. Maar dit is er absoluut eentje voor de lijst! Een aanrader….en wel eentje van formaat!
Voor zijn 12de verjaardag krijgt hij dan ook een bijzonder cadeau, een schilderij dat hem mateloos boeit. Hij mocht zelf kiezen welk schilderij hij wilde en hij koos voor het portret van louise de Lamargelle, een verre bloedverwante. Maar dan slaat et noodlot toe, een inbreker steelt het schilderij en Philip is razend kwaad en probeert het uit diens handen te halen waardoor er een schot afgaat en Philips moeder dodelijk getroffen wordt.
Het leven wordt nog zwaarmoediger, het schilderij is weg en Philip is vastbesloten het terug te vinden. Hij wil het terug. Niet alleen omdat het gewoon zijn bezit is en dus bij hem hoort te zijn, maar ook om zijn schuldgevoelens tegenover zijn moeder te sussen.
Hij ondervindt dat er nog meer mensen dat schilderij koste wat het kost willen hebben. Maar Philip geeft niet op, zijn hele leven stelt hij in dienst van het vinden van dat schilderij.
Het verhaal wordt heel vloeiend verteld, je blijft lezen want je wil weten wat er gebeurt met Philip en de mensen om hem heen, de mensen die het goed met hem meenden en de anderen. Nergens hapert het verhaal. De setting van de WOII wordt goed beschreven, hoe mensen anders gaan denken, met welke problemen zij geconfronteerd worden. Mag je als kunsthandelaar aan de vijand verkopen? Wat als je dat niet met je geweten in overeenstemming kunt brengen?
Hoe kun je aan de ene kant geld verdienen door te verkopen aan een Duitse graaf en aan de andere kant een joodse vriend helpen ontsnappen en voor het verzet werken? Het zijn vragen die an bod komen en die je als lezer doen nadenken. Is Philip echt een goed mens of is hij een geobsedeerde en niets ontziende zonderling die te allen prijze zijn schilderij terug wil hebben en daarbij heel ver gaat en anderen in gevaar brengt? Het hangt er maar vanaf wat je eigen invalshoek is.
De auteur slaagt erin om een zeer gelaagd verhaal te schrijven, wat ik altijd al knap vind maar voor een debuut echt uitzonderlijk. Nee, het is geen oorlogsroman, al speelt de oorlog een prominente rol, nee het is geen psychologische roman, als is de psychologie nooit ver weg. Nee je hoeft geen kunstkenner te zijn om hiervan te genieten, ook niet als er soms erg gedetailleerd over schilderijen gepraat wordt. Het mooie is dat al die dingen in elkaar overlopen en weer terugvloeien, waarbij dan het ene dan het andere de hoofdrol speelt. Het is nooit zo dat één item de absolute leiding in het verhaal heeft en dat vind ik uitzonderlijk mooi gedaan. Dus, ja, ik weet het,…. Maar dit is er absoluut eentje voor de lijst! Een aanrader….en wel eentje van formaat!
1
Reageer op deze recensie