Coraline vibes

AnneHut 18 maart 2023
Zowel bij het zien van de cover van dit boek als bij het lezen kreeg ik meteen ‘Coraline’ vibes. Ook dit verhaal gaat over een meisje (Cato) die zich thuis niet echt gewenst voelt en beland uiteindelijk in een andere wereld. Waar Coraline in een ‘tegenovergestelde wereld’ belandt, reist Cate naar het verleden. En ook zij lijkt zich hier te verliezen. Thuis voelt ze zich ellendig en deze wereld biedt een uitweg. Een situatie die veel tieners denk ik wel herkennen. Niet dat elke tiener een vreselijke thuissituatie heeft, maar de meeste zijn vaak op zoek naar een manier om het dagelijks leven te ontvluchten.

Het boek is geheimzinnig, maar heeft ook humor en heeft verschillende emotionele momenten. In het verleden is Cato op zoek naar antwoorden over haar overleden moeder. Antwoorden die ze niet van haar vader krijgt. Mede daarom is de relatie met haar vader door de jaren heen verslechterd. Maar door haar avonturen in het verleden groeit ze weer dichter naar hem toe. Voor tieners en kinderen is dit echt een waanzinnig leuk, spannend en hartverwarmend boek, maar ook volwassenen kunnen zich hierin verliezen.

Ik heb het boek op Storytel geluisterd en het is hier ontzettend leuk voorgelezen. De stem en de manier van praten past echt ontzettend goed bij het verhaal. Het is wel overduidelijk voor kinderen ingesproken, maar dit geeft het verhaal juist meer kleur. Ik heb er in elk geval ontzettend van genoten!

Meer recensies van AnneHut