Meer pit, een beter tempo en verrassende wendingen

Verlangen is de opvolger van Verraad, het in 2017 verschenen debuut van de Utrechtse geneeskundestudent Sanne de Bock.  Samen vormen zij de eerste twee delen van de trilogie ‘De strijd om Aera’. Aera was vroeger één groot, welvarend koninkrijk. Door gebeurtenissen die niemand zich kan herinneren is het land in twee delen gesplitst, waarbij het Noorder en het Zuider Koninkrijk recht tegenover elkaar zijn komen te staan. Rebellenleider Haelen Ore is gedwongen te vluchten na een aanval op de basis De Naald. Ze besluit om te proberen in het Zuider Koninkrijk onder te duiken in de verwachting daar veilig te kunnen zijn. Op de vlucht, alleen en met gaten in haar geheugen, lijkt haar doel om de regering omver te werpen heel ver weg. Ze ontmoet Fran, een zwerver die zich over haar ontfermt en haar de juiste richting wijst. Haelen ontdekt interessante feiten over het Zuider Koninkrijk en een nieuw plan ontvouwt zich in haar hoofd.

‘Ze zijn er allebei van overtuigd dat zij het ultieme land in handen hebben, dat ze superieur en oppermachtig zijn. Wij weten wel beter. Wij hebben de kracht van het vrije denken, wij hebben de macht om ons los te trekken. Wij zijn Aera.’

In Verlangen trekt Haelen uiteindelijk de conclusie dat de beide koninkrijken eigenlijk in niks van elkaar verschillen. Geregeerd door families met macht die hun inwoners onderdrukken om daar zelf beter van te worden. Haelen voelt steeds sterker dat ze is voorbestemd om een einde te maken aan de wrede overheersing en het land weer tot een geheel te maken. De vraag is of dit wel echt zo is. Haelen is een personage dat tegenstrijdige gevoelens oproept bij de lezer. Enerzijds is ze dapper, sterk en een doorzetter; anderzijds kan ze dwingend, impulsief en betweterig zijn. Het is erg moeilijk om andere mensen te vertrouwen wanneer je zelf niet van je eigen herinneringen op aan kunt. De auteur heeft Haelen in dit deel weer verder uitgewerkt en het wordt steeds duidelijker dat ze behalve tegen de tirannie ook tegen zichzelf vecht. Wanneer Haelen een nieuw rebellenleger om zich heen verzamelt worden er veel nieuwe personages geïntroduceerd. Leuk gevonden van de auteur is dat de namen eigenlijk heel gewoon zijn, maar exotisch aandoen doordat ze anders geschreven worden, zoals Eryk of Gwaen. Jammer genoeg lopen al die personen in elkaar over, omdat maar een enkeling onderscheidende karaktereigenschappen meekrijgt.

De manier waarop Sanne de Bock haar verhaal heeft opgeschreven laat een fijnere stijl zien dan in het eerste boek. Naast de levendige dialogen zijn ook de om- en beschrijvingen vlotter en meer eigentijds geworden. Wat meer variatie in woordkeus kan het derde boek in de serie weer een stukje verder omhoog tillen. Verlangen heeft daarnaast ook meer pit gekregen dan het eerste deel, met een hoger tempo en onverwachte plotwendingen. Het zijn dan toch meer de kleinere dingen die het totaal wat ondermijnen, zoals het feit dat Haelen na een drievoudige moord nog even langs de supermarkt gaat. Zulke gebeurtenissen halen de lezer uit het verhaal en kunnen gemakkelijk voorkomen worden.   Verlangen is een beter boek geworden dan het debuut Verraad, met een fijne afwisseling in tempo en goed gedoseerde plotwendingen. Er is nog steeds ruimte voor verbetering, maar na het lezen van de slotgebeurtenissen zal iedere lezer willen weten hoe De strijd om Aera gaat aflopen.

Meer recensies van Anneke van Ieperen