Lekker blijven lullen, meiden

Annelieke 20 juli 2019

Lekker laten lullen – en dan ben je dertig is het heerlijke vervolg op de bestseller Zeik niet zohet echte leven van de millennial van Suzette Hermsen en Lianne Marije Sanders. Schreef bij Zeik niet zo verslaggever en redacteur Anouk Remper nog mee, dit millenial-crisisboek schrijven Suzette en Lianne met zijn tweeën. Ook zonder de ervaren en vlotte schrijfstijl van Remper zetten zij hier een fantastisch boek neer.

In Lekker laten lullen schrijven Suzette en Lianne verder over hun leven als millennial en alles wat hierbij komt kijken. Nu zijn ze inmiddels dertig, en dan ziet de wereld er toch ineens heel anders uit. Of toch niet? De twee meiden vertellen openhartig over hoe zij het leven als dertiger tegemoet gaan. Het getal dertig impliceert misschien dat je volwassen bent en een stabiel en verantwoord leven kan gaan leiden, maar niets is minder waar als we Suzette en Lianne mogen geloven. Wat een heerlijke opluchting om te lezen dat het helemaal niet erg is om nog niet te weten wat je wilt met de rest van je leven of überhaupt niet te weten wie je bent of waar je nou écht goed in bent. Iedereen is bezig met deze zoektocht en we doen het allemaal net even anders.

Lianne worstelt met een burn-out en probeert haar leven en werk weer op de rails te krijgen. Zoals we overal in de media lezen krijgt ongeveer iedereen van de millenniumgeneratie een burn-out dus is het zeer interessant om mee te mogen kijken in het hoofd van Lianne. Hoe kom je in een burn-out terecht en nog veel belangrijker: hoe kom je er weer uit? Ondertussen beschrijft Suzette de iets luchtiger onderwerpen van het dertigersleven. Al haar vriendinnen gaan ineens trouwen, kopen huizen en krijgen kinderen. Zij is daar nog lang niet klaar voor, toch? Met een traan en een lach lees je hier haar worstelingen met de keuzes die ze maakt, zoals samen met haar vriend een huis kopen. Weg uit Amsterdam? Was dat überhaupt een optie? Heerlijk herkenbare taferelen passeren de revue die je als lezer hardop laten lachen. Gelukkig kunnen Lianne en Suzette hun eigen leventje en generatie met de nodige zelfspot benaderen, waardoor dit boek nóg leuker wordt om te lezen.

‘In deze context is het leuk om te weten dat wij het in landen als Thailand en Indonesië nog niet eens voor elkaar krijgen om ergens op af te dingen. Ik kocht op Bali ooit slippers van vijfentwintig euro. Nou, dan weet je het wel.’

Dit citaat geeft een inkijkje in de luchtige, humoristische schrijfstijl van het boek. Het kost je geen enkele moeite om de beschreven scenario’s in je hoofd af te spelen, zeker weten met een glimlach op je gezicht.

Terwijl Lianne haar weg vindt in spirituele ontdekkingen en yoga, worden we ook hierdoor aan het denken gezet. Even stilstaan bij wat nu écht belangrijk is, hoe vaak doen we dat eigenlijk? Ondanks de zware onderwerpen die af en toe voorbij komen is Lekker laten lullen een luchtig boek dat je in één ruk uitleest. De columnachtige schrijfstijl zorgt ervoor dat het verhaal nooit gaat vervelen en dat je telkens meer wilt lezen. Het is duimen en wachten op een volgend boek van deze meiden, en ondertussen moeten we maar de Linda en de Glamour blijven lezen!

Meer recensies van Annelieke