High school sweetheart

Annelieke 28 augustus 2019

We kennen haar allemaal wel: dat perfecte, oogverblindend knappe meisje waar alle jongens verliefd op zijn. Op de middelbare school brengt dit meisje de harten van alle jongens op hol. Het meisje en de nacht van Guillaume Musso gaat over zo’n meisje, Vinca. Op 19-jarige leeftijd verdwijnt Vinca plotseling, samen met haar filosofieleraar, met wie ze een affaire heeft. Of is er toch iets anders aan de hand?

De schrijver van dit verhaal, Guillaume Musso, is in Frankrijk een echte bestsellerauteur en heeft wereldwijd al meer dan 25 miljoen boeken verkocht. Ook in Nederland zijn er al meerdere succesvolle vertalingen van zijn werk uitgebracht. Het meisje en de nacht is zijn nieuwste boek en bevat veel elementen uit zijn eigen leven. Zo heeft Musso, net als hoofdpersoon Thomas, een tijd in New York gewoond.

Het verhaal begint met een reünie van het Saint-Exupéry Lyceum waar Thomas vanuit New York naartoe gaat. Al snel kom je erachter dat zijn bezoekje eigenlijk weinig met de reünie te maken heeft. Vanuit het perspectief van de volwassen Thomas komen we er langzaam achter wat er in de winter van 1992 is gebeurd. Tijdens een van de grootste sneeuwstormen in de Franse Riviera ooit verdwijnen Vinca en haar filosofieleraar Alexis. Zijn ze samen weggelopen? Iedereen gaat naar de twee op zoek, maar in de daaropvolgende 25 jaar wordt het mysterie niet opgelost. Totdat Thomas terugkomt…

Het meisje en de nacht is een echte klassieke thriller met een super spannend plot. Het verhaal komt enigszins langzaam op gang, wat vooral komt door het formele taalgebruik. Bij Franstalige auteurs zie je wel vaker formeler taalgebruik dan we in Nederland gebruiken, en zorgt er hier voor dat je je even door het eerste hoofdstuk heen moet worstelen. Als je eenmaal een aantal hoofdstukken verder bent is het moeilijk om dit boek weg te leggen, er gebeurt elke keer wel weer iets nieuws. Puzzelstukje na puzzelstukje kom je er langzaam achter wat er die koude nacht met Vinca en Alexis is gebeurd.

Toch is Het meisje en de nacht niet zomaar een doorsnee thriller met een standaard plot. Interessant is dat je er als lezer al heel vroeg in het verhaal achter komt wat er tijdens (een deel van) die nacht is gebeurd. Je verwacht dan dat je het grootst deel van de waarheid al achterhaald hebt, maar niets is minder waar. De ene na de andere plottwist zorgt ervoor dat je telkens op het verkeerde been wordt gezet. Uiteindelijk wordt in het laatste hoofdstuk alle creativiteit uit de kast gehaald en kun je het boek met een enorm tevreden gevoel dichtslaan.

Een beetje gruwelijkheid moet je wel kunnen waarderen als je dit boek gaat lezen, al wordt het nooit echt luguber. Wel is het soms moeilijk om je in te leven in de keuzes die de hoofdpersonages maken. ‘Is dat een normale, logische volgende stap?’ - is een vraag die je jezelf regelmatig moet stellen. Om het verhaal écht realistisch te maken zijn er iets te veel toevalligheden die samenkomen en vinden er iets te veel onrealistische handelingen plaats. Toch blijft het verhaal je aandacht vasthouden en moét je verder lezen!

Meer recensies van Annelieke