Korte maar krachtige verhalen

02 december 2020
Dit was voor mij de eerste keer dat ik een boek met korte verhalen las. Omdat ik over het algemeen erg houd van het opbouwen van een relatie met de personages gedurende een verhaal, was ik blij verrast te ervaren dat dat in een kort verhaal ook kan. Zéker als het geschreven is door Griet op de Beeck. De wijze waarop zij doorsnee personen beschrijft, ieder op een kantelpunt in zijn of haar leven, is indringend. Te kunnen meevoelen met de wanhopige, schrijnende situaties waarin de hoofdpersonen terecht komen gaf mij een ervaring van nederigheid. Te lezen hoe zij hiermee omgaan maakte in elk hoofdstuk een bepaalde spanning bij mij los, waardoor ik het boek maar lastig weg kon leggen. Het boek liet bij mij zeker sporen achter: elk leven heeft zijn eigen sores waaruit weer hoopvolle lichtpuntjes kunnen ontstaan, maar soms is de berusting in dat iets is zoals het is, het enige wat nog overblijft.

Meer recensies van