Na de dood van haar vader moet Leslie op zoek naar haar zus Robin, die ze al tien jaar niet meer heeft gezien. Alleen als ze samen naar de notaris gaan, hebben ze recht op het geld dat hun vader hun naliet. Maar als Leslie haar zus eindelijk heeft getraceerd, blijkt het anders te lopen.

Het duistere verleden en de leugenachtige zaken zijn mooie elementen

De beste leugen draait om familierelaties, een trauma uit het verleden, het zoeken naar liefde en vooral jezelf. De cover is donker met gele rozen. Twee halve gezichten, twee ogen kijken je dringend aan. Wat ik erg mooi vond, is het nawoord van de auteur. Dat versterkt een item uit het boek. Tevens is het een mooie boodschap, wat het boek direct meer gewicht geeft.

Leslie is getrouwd met Dave. Samen hebben ze zoontje Eli van 1 jaar. Nu de vader van Leslie is overleden, moet ze op zoek naar Robin haar zus. Zij verliet het ouderlijk huis op haar 16e verjaardag. Nu 10 jaar later moet Leslie haar terugvinden om samen de erfenis te kunnen ontvangen. Dit is een voorwaarde. Ze ontmoet Mary en maakt een ingenieus (wissel)plan, om toch de erfenis in handen te krijgen. Mary is actrice en kan best doorgaan als Robin. Een superplan zou je denken, eind goed, al goed. Natuurlijk ook best spannend, want als lezer zit je op het puntje van je stoel als ze bij de notaris zijn aangekomen. Komen ze er dan niet achter? De spanning kruipt langzaam onder je huid, ook door andere details die gebeuren krijg je de kriebels.

Zeer indrukwekkende thriller

Tanen Jones heeft een zeer indrukwekkende thriller neer gezet. met thema's om het koud van te krijgen. In de vertelperspectief van de ik-persoon wisselen de hoofdstukken tussen Leslie, Robin en Mary. Mary is actrice, het theatrale en het liegen gaat haar goed af. Naarmate het verhaal vordert, blijkt ook Leslie dingen te verzwijgen. Er is iets met haar aan de hand. De waarheid verdraaien blijkt ook voor haar een talent te zijn. Dit geeft een nieuwe swung aan het geheel.

Conclusie: kippenvel

Wie vertelt de beste leugen van de drie vrouwen? Wat is er allemaal gebeurt, voordat Leslie haar vader overleed? Ik vertel geen spoilers, maar naarmate het einde in beeld komt, grijpt het verhaal je steeds meer aan. Tanen Jones heeft haar innerlijke gevoel en angst verweven in de drie vrouwelijke karakters. Ik kan alleen maar zeggen: KIPPENVEL!

De beste leugen gaat over meer dan liegen en bedriegen. Maar om iets "deep down" in het hart van een vrouw. Het verhaal er om heen geeft meer lucht en ook wat verdrietige stukjes. De kern is schokkend.

~De beste leugen is een zeer geslepen thrillerdebuut, leugenachtig, maar oh zo waar! ~

Waardering 4 dikke sterren!
Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2020/09/tanen-jones-de-beste-leugen.html

Reacties op: De beste leugen is een zeer geslepen thrillerdebuut, leugenachtig, maar oh zo waar!

De beste leugen - Tanen Jones