Lezersrecensie

Magie & veel verborgen geheimen.

In De verborgen boekwinkel staan drie personages centraal. Door de wisselperspectief lezen we om de beurt over deze drie karakters. In 1921 leefde Opaline, die een eigen boekwinkel begint. Dat is best stoer voor een vrouw alleen in die tijd. Al zou haar broer liever zien dat ze trouwt. Voor Opaline is dat geen optie. Ze vertrekt naar Dublin. Een lange zoektocht naar geluk volgt.

~ Ik waande mij in de hemel, verdwaald onder de stralende zon in een wereld vol boeken en buitenlandse accenten.~

Het is 2021. Martha is getrouwd met een geweldadige man. De laatste mishandeling was de druppel en ze loopt weg. Ze zoekt werk en onderdak en vindt dit bij mevrouw Bowden. Zij is een eigenzinnige dame met een zeer bijzonder huis in Dublin. Martha ontmoet Henry, hij is academicus en is op zoek naar een bijzondere plek. Daar zou hij een manuscript kunnen vinden.

De levens van deze drie personages zijn divers, maar de liefde voor boeken, manuscripten en Emily Brontë verbinden hun levens. Alle drie hebben zij heftige dingen meegemaakt en zoeken zij liefde en geluk. In hun zoekreis maken zij ook mooie dingen mee.

~Dat merk ik ook in mijn onderzoek steeds weer. Ik heb bijvoorbeeld pas net ontdekt dat Charles Maturin in feite de oudoom van Oscar Wilde was.~

De verborgen boekwinkel vertelt twee verhalen met drie spelers. Martha ontmoet Henry. Henry is op zoek naar een manuscript. Samen gaan ze hier naar op zoek en komen uit bij een plek waar honderd jaar eerder Opaline leefde. Zij moet echt een ontwikkeling doormaken  als het om vrouwen gaat.

~Ik had het moeten weten, natuurlijk, want wie luisterde er nu naar een vrouw? ~

De drie verhaallijnen zijn bijzonder en geven veel body aan het boek. Het verhaal is realistisch van aard, maar heeft toch magische details. Er groeit een boom met takken die door de muur heen groeien. Daarnaast fluisteren de boeken en zucht het huis af en toe.

Evie Woods heeft hiermee echt een mustread neergezet. De vertelperspectief is de ik-stijl. De stijl van schrijven is vlot en zeer prettig. Woods weet de lezer te betoveren met mooie teksten en magische momentjes. Zo zorgt zij ervoor dat je een beetje gaat houden van deze bijzondere personages. Je leeft echt met ze mee. Alle drie hebben ze een voorliefde voor boeken en bijzondere uitgaven. Ook Emily Brontë en Jane Austen worden genoemd. Dit geeft een hele fijne sfeer en mooie herinneringen aan deze oude "schrijfmeesters" met al hun kenmerkende en ook wereldberoemde verhalen.

De verborgen boekwinkel zal veel lezers verrassen en ook verbinden. Evie Woods mag doorkomen met haar volgende boek!

Waardering 5 sterren.

Een bijzonder verhaal, over familiebanden, jezelf ontwikkelen en de zoektocht naar een oude boekwinkel. Prachtig!!

Groetjes Annette

Birdy's Boeken