Graf 521 is een mooie misdaadroman, voor de liefhebbers van Karin Fossum.

Dit mysterieverhaal deed mij denken aan de thrillers van Karin Fossum. Het is heerlijk spannend en er gebeurt van alles. kijk je mee?

Graf 521

Laura en Hans, beide rechercheurs, zijn overgeplaatst naar Den Bosch. Bij de laatste opdracht in Amsterdam, was het voor Hans bijna fataal geworden. In Brabant denken ze beide minder hectiek mee te maken. Maar of dat zo is, dat lees je in Graf 521.

De elementen

De cover toont een bruine massa en een schep recht omhoog. Is dit een graf? En voor wie is het bestemd? De titel past mooi bij het verhaal.

Graf 521 draait om een vondst in een grote kerk. Niet 1 maar 2 personen blijken er in het gevonden graf te liggen. Voor rechercheurs Laura en Hans ligt er een grote taak, om dit mysterie op te lossen.

In Graf 521 lees je 2 verhaallijnen. Dat geeft meer verdieping aan het verhaal. In de vertelperspectief van de 3e persoon lezen we in de proloog over Hans en Laura. Zij besluiten de grote stap te wagen, en verhuizen naar Brabant. Het voornemen is, om eerst te ontdekken of het wat is voor het stel. Zij kunnen tijdelijk in een woning. Het avontuur kan beginnen.

De 2e verhaallijn gaat terug in de tijd. Stap voor stap komen we meer te weten over een ander personage. Dit karakter maakt helaas minder mooie dingen mee en heeft het ook zeker niet makkelijk. Door de wisselperspectief komen beide lijnen steeds aan bod. Het speurwerk van Hans en Laura. Met daarnaast de historie van het bijzondere karakter. Erg mooi gedaan.

Graf 521 is een fijn boek om te lezen. In een prettige schrijfstijl ( dwz: een niet te moeilijk taalgebruik en/of ingewikkelde politietermen) neemt Franziska Weissenbacher de lezer mee naar de nieuwe woon- en werkplek van Hans en Laura. Zij krijgen te maken met 2 gevonden lijken in de Sint Jans Kathedraal. Er wordt direct een onderzoek op poten gezet. Wat erg lastig blijkt.

De spanning loopt heel langzaam op. Vandaar mijn vergelijking met de thrillers van Karin Fossum. In begin leest het als een roman en minder als een echte thriller met nagelbijtende momenten. Zoals in andere Letterrijn-thrillers wel het geval is. Ik vind het daarom een milde thriller. Meer een misdaadroman. Zeker genoten van het verhaal!

Conclusie

Het boek Graf 521 is een misdaadroman met meerdere lagen: het rechercheursduo Laura en Hans, hun werkverleden, de moorden in de kerk, het grote mysterie daar omheen en de lange tocht naar de finale. Met al dan niet de nodige twisten. Het is een tweede deel met deze hoofdrolspelers, zo blijkt. Met groot plezier gelezen. Voor het eerste deel van het speurdersduo, De Matchmaker, klik hier.

Waardering: 3,5 sterren.

Originaliteit: 4, Spanning: 3, Leesplezier: 3,5, Personages/ Psychologie: 3,5, Einde: 3,5, Uitvoering/Cover: 4.

"Graf 521 is een mooie misdaadroman, voor de liefhebbers van Karin Fossum."

Meer recensies van Annette Overvoorde