In de lens gevangen is een fijn geschreven misdaadverhaal. Al snel puzzel je mee in dit Dana-mysterie!

'In de lens gevangen' is het tweede deel in de serie uit Overijssel over de gebeurtenissen rondom dierenarts Dana Rozenburg en rechercheur Oscar Steenhoven. 'Een spoor van herkenning' is het eerste deel.

Het speurtalent van Dana en mysterie aan het eind zijn leuke elementen

De cover van dit 3e Dana-boek heeft een ander uiterlijk dan de eerste. Het heeft geen herkenningspunten helaas. Wel is de cover echt een mooie blikvanger. Van mij mag een serieboek wel iets van herkenning hebben, met de eerdere delen. Een kleine tip voor deel 3.

In de vertelperspectief van de 3e persoon lezen we opnieuw over dierenarts Dana. Haar liefde voor dieren en medemens is groot. Daarnaast heeft ze neus voor mysteries en bijzonderheden.

~~Zij zou hier langs komen. Hij wist namelijk waar ze was.~~

In de lens gevangen begint al heel spannend: "Hij wist dat ze langs zou lopen" , later vinden ze haar lichaam. De toon is gezet. Dana schrikt en ook Job is in shock, Hoe kan dit nu? Het slachtoffer is de ex van Job. Na dit spannende proloog ligt er een ware uitdaging voor inspecteur Sacha. Want de dader moet snel gepakt worden.

Het proloog geeft al direct spanning in het kleine dorpje Leeze, een boerendorp in Overijssel, waar iedereen elkaar wel kent. En nieuws gaat snel. Er was al spanning en sensatie toen Willem de kerkklokken maakte. Na 75 jaar weerklinkt het geluid weer door het dorp. En nu met de dode vrouw staan de messen weer op scherp. Iedereen kent toch deze Wietske? Wie heeft dit op zijn geweten? De speurtocht naar de dader is lang, gezien ze meerdere vriendjes had. Een lastige taak voor het politieteam.

In de lens gevangen is een fijn geschreven misdaadverhaal, maar heeft veel personages. Dat valt echt op en daar moet je als lezer wel rekening mee houden. Anders zou het kunnen zijn, dat je even moet terugbladeren om te kijken wie het is. Eenmaal in het verhaal gekomen, ben je hier snel aan gewend en puzzel je snel mee met Sacha en Dana om uit te vogelen wie met die lens te maken heeft die op de cover staat. En wat er allemaal nog meer te voorschijn komt. Dat zijn thema's als ontrouw, chantagespelletjes, machtsmisbruik, familieverbanden en nog veel meer. Erg mooi verweven in het verhaal.

~Conclusie

Ghislaine Frison heeft opnieuw een spannend verhaal geschreven. Door de hoeveelheid aan karakters wordt het soms wat complex. De omgeving en details worden mooi beschreven. De spanningsboog kruipt langzaam omhoog. Het is een fijn & spannend misdaadverhaal, met soms een oud-Hollands smaakje er aan. Dat komt voort uit de landelijke sfeer en toch spannende flow. Geen snelle actie, of veel bloedvergieten. Maar heerlijke speurtochten naar de whodonnit. Stap voor stap wordt de misdaad op gelost, met een heerlijke twist.

~Zeker genoten van het verhaal.
Hartelijke groeten, Annette Overvoorde
Birdy's Boeken, https://birdysboeken.blogspot.com/2020/03/ghislaine-frison-in-de-lens-gevangen.html

Meer recensies van Annette Overvoorde