Luchtige cosy crime met Agatha Christie-elementen.

Annette Overvoorde 09 januari 2024
Deelnemen aan een blogtour van decrimecompagnie is altijd erg leuk. Het geeft dat extra tintje en het boek krijgt veel aandacht. Op diverse fronten. Nu is NADORST aan de beurt en die heeft echt een mooie cover. Bij Nadorst springen we in het leven van Liset Bloem, een alleenstaande vijftiger van de 16-jarige Mees. Liset geeft de training EMA, voor deelnemers die met alcohol het verleer in zijn gegaan en zijn gesnapt. Haar huidige cursistengroep is een bijzonder stelletje. Ze zijn erg eigengereid en Liset kan maar de moeite de leiding en regie behouden. Want zij nemen geen blad voor de mond.
Eenmaal thuis gaat om 23.00 uur de deurbel. Liset denkt eerst aan haar zoon, die wel eens wat uitvreet, maar komt er snel achter dat er wat geheel anders speelt. Een van de deelnemers is dood gevonden. Niet veel later valt de tweede. Voor de rechercheurs en ook de lezer de taak om uit te vogelen wie dit op zijn geweten geeft. De cover valt goed op. Dat auteur Marly ervaring heeft met schrijven, scenario's en humoristische stukjes is zeker merkbaar. De schrijfstijl is, easy en ook vloeiend. De humor maakt het luchtig. Wat dit verhaal kenmerkt is de opbouw & de vele personages met al hun eigen eigen situaties. Bij aanvang gaat bij Liset de deurbel. De nieuwsgierigheid staat direct op 'aan'. De spanning rolt aan en ebt daarna ook langzaam weer weg. Dit wordt veroorzaakt door de wisselperspectief. Nadat de agenten hebben aangebeld gaan we terug in de tijd. Nadorst kan het beste worden uitgelegd als een Agatha Christie-aflevering in wording. Een groot gezelschap, een dode en een speurneus. Het verschil alleen is dat de speurneus de lezer zelf is, want de agenten blijven een groot deel uit beeld, wat erg jammer is  Het verhaal verzandt soms in de 8 verhaallijnen en enige spanning blijft dan uit. Sommige stukken geven zelfs onduidelijkheid zodat je even moet terugbladeren hoe dingen in elkaar steken. De humor geeft lucht aan de zaak, al is het thema best serieus: alcoholgebruik. Het loopt of siepelt als een rode draad door het boek.
Perfect voor cosycrimers, minder voor thrillseekers. Luchtig verhaal met hier en daar wat spanning. Veel personages en verhaallijnen. Pas op, dat je daarin niet verdwaalt.

Meer recensies van Annette Overvoorde