Tabletworld is supercool!

Annette Overvoorde 30 september 2019
¶Tabletworld is een cool en mysterieus verhaal, voor groot en klein. Het is genieten tot het laatste blad!¶

Alexandra Alink (05-08-1970) schrijft al jarenlang. Ze weet zich goed te verplaatsen in het leven van kinderen. Ze beschrijft hun wereld met humor en weet de nodige spannende situaties goed te vertalen en onder woorden te brengen. Al jarenlang vertelde en schreef zij verhalen voor kinderen. Met "Elfenstof in Drabbeldam" zette zij de stap naar haar eerste boek.

Het verhaal over Ruben en het spel waar hij bijna ingezogen wordt

Ruben Marra is 12 jaar en woont samen met zijn moeder. Ze werkt hard, maar een dikke vetpot is het (nog) niet. Daarom wordt hij extra verwend door zijn opa en oma als er een feestdag is.

Ruben houdt erg van zijn ipad en heeft een nieuw spel. Hij is nu verslingerd aan de game Tabletworld. Het is erg populair en iedereen speelt het, zelfs sommige leraren. Tabletworld is de hit van het moment. Ruben heeft geluk dat hij er goed in is. Elk momentje dat hij kan gamen zit hij er boven op. Hij is goed in het spel en klimt steeds hoger in the ranking. Totdat het lijkt totdat er iemand op de -pauzeknop- klikt. Posities en ontdekkingen in Tabletworld moeten geheim blijven voor anderen. Langzaam wordt Ruben de game ingezogen, tot dat momentje.. en hij een heel bijzondere ontdekking doet…

De elementen

De cover is erg mooi van ontwerp. Een klein menspersoon zit in een wit pak, met een soort gamehelm. Om hem heen een soort vangnet, met daarachter een grote diepte. Het ziet er al spannend uit.

Tabletworld gaat over de 12-jarige Ruben, die een mooie game heeft die hij graag speelt. Van zijn oma en opa kreeg ik ook de bijbehorende VR-bril. En nu kan hij eigenlijk maar aan 1 ding denken, en dat is spelen met de fantastische game, waar iedereen het over heeft, om telkens op een hoger level te komen. Het is een favoriet spel, maar samen met zijn vriend gamen in zijn kamer is eigenlijk niet de bedoeling. Want de moves moeten wel voor de anderen geheim blijven.Want zo kom je snel weer verder!

Alexandra Alink weet het mooi te beschrijven, een mooie game graag gespeeld door de 12-jarige Ruben. Die natuurlijk ook zijn schoolzaken moeten leren, maar ja...wat is de verleiding toch groot. Heel herkenbaar voor de jeugd, want de gsm en tablet of computer staat tegenwoordig eeg hoog in de ranking. Buitenspelen of een bordspel..is bijna uit de gratie, zou je denken. En op tijd eten..is nu ook niet meer nodig. Het is allemaal zo binnen handbereik en als je moeder toch niet thuis is, ja..dan roept de verleiding. En moet je wel heel sterk zijn, om hier niet aan toe te geven. toe geven aan dit mooie spel, dat Tabletworld heet.

Daarnaast zijn er meer opvallende dingen: namelijk het spel zelf. Het gamen gaat Ruben heel goed af, soms een beetje te. Naast dat Ruben een grote verrassing ontdekt, ziet hij ook in, dat samen ontbijten met zijn moeder toch wel heel gezellig kan zijn. Tenslotte zit er nog een mooi thema in verscholen, dat de lezer zelf mag gaan ontdekken. daar wil ik niets over verklappen.

Conclusie

Alexandra Alink heeft met Tabletworld een mooi en zeer actueel verhaal geschreven, dat vele jonge lezers en gamers zal aanspreken. De uitvoering is erg mooi, als Ruben de game speelt, zie je het zo voor je ogen gebeuren. En ook op papier. Als hij even niks te eten heeft, krijg je medelijden met hem. En wil je zijn altijd-drukke-moeder wel even wakker schudden, om boodschappen te doen, en dat is heel mooi gedaan.

Meer recensies van Annette Overvoorde