Jeugdsentiment!

Annette van Luyk 08 september 2023 Auteur
Dit is het enige boek uit mijn tienertijd dat ik al die jaren bewaard heb. Het was één van de lievelingsboeken van mijn moeder, en dat werd het ook van mij.
Na minstens 45 jaar weer eens herlezen, en dat viel niet tegen! Hoewel het al bijna een eeuw geleden is geschreven en het uiteraard enorm oudbollig is, is het een bijzonder geestig verhaal dat ik in één ruk heb uitgelezen.
Vooral het taalgebruik uit die tijd was geweldig om te lezen. Sommige uitdrukkingen gebruiken we nu nog steeds, andere uitdrukkingen deden me denken aan mijn oma (die in die tijd is opgegroeid), die zijn allang in de vergetelheid geraakt. En het viel me ook op dat sommige uitdrukkingen inmiddels een andere betekenis hebben gekregen in de loop der jaren. Daarnaast is het ook interessant om je onder te dompelen in de tijdgeest van de “roaring twenties”.
Al met al een vermakelijk boek, waarbij ik een paar keer hardop heb gelachen. Knap van de schrijfster, een eeuw na dato.

Meer recensies van Annette van Luyk