Indrukwekkende roman over Nederlands Indië

Annette van Luyk 07 januari 2023 Auteur
Dit boek, gebaseerd op de nalatenschap van de vader van Marit Buur, leest heel makkelijk weg en lijkt bij vlagen wel een spannende roman. In chronologische volgorde word je meegenomen naar het vooroorlogse koloniale Indonesië, via de Tweede Wereldoorlog in de Jappenkampen, naar de naoorlogse periode: het leren aarden in Nederland als Indische Nederlander, en dat alles dan vooral als kind en jongeman.
Voor mij heel herkenbaar, aangezien mijn vader ook in Nederlands Indië is geboren en getogen, hij van dezelfde leeftijd was en een vergelijkbaar levenspad had. Niet in het meeste vreselijke kamp heeft gezeten, maar veel verhalen van vroeger kwamen mij heel bekend voor. In mijn roman De Bucketlist heb ik zelf ook een deel (Bandung) gewijd aan de herinneringen uit Nederlands Indië, deels gebaseerd op die van mijn vader.
Aan iedereen die roots heeft in Indonesië kan ik dit boek dan ook van harte aanbevelen. Maar ook voor wie die niet heeft, is het interessant om te lezen, en vooral een eye-opener.
Een prima debuut, een prettige schrijfstijl, ik ben benieuwd wat Marit Buur nog meer in petto heeft!

Meer recensies van Annette van Luyk