Diep respect!

Annette van Luyk 22 oktober 2022 Auteur
Het boek geeft ijzingwekkend goed weer hoe Israel en zijn broers en zussen mentaal compleet in de macht van hun knotsgekke vader en zijn waanbeelden van slechte geesten leefden, eigenlijk al vanaf de geboorte. Hoe moeilijk het is om je daar dan los van te maken, als je wezen, je hele zelfbeeld daarvan afhankelijk is. Israƫl had het geluk om uiteindelijk via het internet de wereld buiten de boerderij te ontdekken, en stapje voor stapje te ontdekken dat die niet per definitie slecht is. En uiteraard speelde de ziekte van zijn vader ook een rol, waardoor het strenge regime bij tijd en wijlen verslapte. Maar alsnog vergt het heel veel doorzettingsvermogen en moed om die veilige cocon, hoe zwaar die ook was, te ontsnappen en hulp te zoeken.
Met veel respect beschreven, en ook de goede kanten van zijn vader (de gedegen kennis die hij mocht vergaren) worden benoemd. Mijn complimenten, Israel!
Het enige waar ik tijdens het lezen regelmatig nieuwsgierig naar was is hoe zijn jongere broertje en zusjes het ervaren hebben. Want die blijven in het boek onderbelicht. Met een duidelijke reden, maar alsnog hoop ik dat ook zij ooit hun verhaal vertellen.

Meer recensies van Annette van Luyk