Absurde verhalen maar niet voor mij weggelegd

Anouk 01 januari 2020
De verhalenbundel Grappen voor de schutters van Mazen Maarouf stond op de longlist van de man booker International Prize. De bundel bestaat uit 14 korte verhalen. Alleen het titelverhaal is wat langer. De verhalen gaan allemaal over de oorlog. En zijn vaak in de ik-situatie geschreven van een kind. Mazen Maarouf is Libanees en is vluchteling geweest. Hij heeft de oorlog van dichtbij gezien, dit merk je terug in zijn verhalen.

De verhalen zijn vooral triest en soms verbazingwekkend om te lezen. Maarouf beschreef deze bundel vol zwarte en absurde humor. Echter ben ik de humor niet te gekomen en gaan de meeste verhalen langs mij heen. De werkelijkheid en de fantasie spelen in het boek door elkaar. Zo is er een verhaal waar een koe door de bioscoop loopt of een stel die in een aquarium een bloedpropje bewaren. Toch merk je dat de verhalen zich afspelen in een oorlogsgebied. In de verhalen zitten dan ook trieste gebeurtenissen zoals lichamelijk letsel of zelfs de dood. Ik heb idee dat de kinderen van deze verhalen erg getraumatiseerd zijn. Maar door de absurde “humor” dat ik weinig kon vinden, is dit boek niet voor mij weggelegd. Ik had er een hoge verwachting van aangezien hij goed aangeschreven staat, mijn teleurstelling was dus helaas erg groot. Ik moest mijzelf door het boek heen slepen en had hem eigenlijk weg willen leggen.

Meer recensies van Anouk